Exoplanety u červeného trpaslíka. credit: NASA, ESA, and G.Bacon (STScI).

K2-18 je jedním z velmi zajímavých systémů, které Kepler objevil v rámci své druhé mise.

K2-18b sice obíhá okolo své hvězdy s periodou 33 dní v obyvatelné oblasti, ale Zemi moc podobná nebude. Její poloměr je 2,2 Země a říše mini neptunů začíná někde okolo 1,6 Země.

Planetu jsme označili s trochou nadsázky jako ztracenou. Ani ne rok po jejím objevu se na tranzity planety podíval dalekohled Spitzer. Pozorování sice bylo úspěšné, ale tranzit začal o 1,8 hodin dříve, než měl. Astronomové totiž dobu tranzitu špatně spočítali kvůli anomálii v datech z Keplera.

Planety jsou tam dvě

R. Cloutier a jeho tým změřili radiální rychlosti hvězdy pomoci spektrografu HARPS. Známe tak už i hmotnost K2-18b, která je 8,0 ± 1,9 Země. Hustota planety by měla být 3,7 ± 0,9 g/cm3, což by odpovídalo kamenné planetě s velkou atmosférou nebo vodnímu světu, kde voda bude tvořit více než 50 % hmotnosti planety. Rovnovážná teplota na povrchu planety bude přibližně 240 Kelvinů.

Měřením radiálních rychlostí se ale nejspíše podařilo objevit také planetu K2-18c s oběžnou dobou okolo 9 dní. Planeta by mohla mít nepatrně menší hmotnost než planeta b. Kepler druhou planetu neviděl, protože nevykoná tranzity.

Zdroj: Characterization of the K2-18 multi-planetary system with HARPS: A habitable zone super-Earth and discovery of a second, warm super-Earth on a non-coplanar orbit