Exoplaneta u červeného trpaslíka. Credit: NASA, ESA and G. Bacon (STScI)

V lednu 2016 byl představen projekt Pale Red Dot (bledě červená tečka). Evropští astronomové ukazovali, jak se pokouší najít exoplanetu u Proximy Centauri. O osm měsíců později byl oznámen objev Proximy b.

Nyní je bledě červená tečka zpět. Guillem Anglada-Escudé (Queen Mary University, Londýn) a jeho kolegové opět nažhavili slavný spektrograf HARPS a jsou na lovu dalších exoplanet u exkluzivních hvězd. Do kampaně ale budou zapojeny také další dalekohledy v Chile, na Kanárských ostrovech nebo ve Španělsku.

V rámci nového projektu budou v hledáčku tři blízcí červení trpaslíci. První je samozřejmě Proxima Centauri, druhou je Ross 154 a třetí Barnardova hvězda.

Barnardova hvězda (někdy také Barnardova šipka) je hvězdou s největším vlastním pohybem. Byla objevena v roce 1916 astronomem Edwardem E. Barnardem, jehož jméno dnes nese. Vlastní pohyb hvězdy rekordmanky činní 10,34″ ročně. V polovině 60. let minulého století zveřejnil Peter van de Kamp v časopise The Astronomical Journal, že okolo Barnardovy hvězdy obíhá nejméně jedna planeta. Van de Kamp až do své smrti věřil, že objevil planety astrometrickou metodou.

Bardnardova hvěza se nachází necelých 6 světelných let od nás.

Ross 154 patří mezi další blízké hvězdy. Najdeme ji ve vzdálenosti 9,6 světelných let v souhvězdí Střelce.

Zdroj: https://reddots.space/