Exoplaneta beta Pictoris v představách malíře. Credit: ESO/L. Calçada

Astronomové po celém světě začínají pozorovat slavnou hvězdu Beta Pictoris. Cílem je okolí přímo pozorované planety.

Beta Pictoris se nachází asi 63 světelných let do nás a je jednou z nejjasnějších hvězd v souhvězdí Malíře. Už v 80. letech byl u této hvězdy objeven disk a později přímým zobrazením také planeta.

K objevu planety došlo v roce 2008. Její oběžná doba je asi 36 let. Letos v létě to bude poprvé, kdy bude planeta téměř tranzitovat před svou hvězdou. Slovo téměř je velmi důležité. K tranzitů planety totiž bohužel zřejmě nedochází. Kdyby tomu tak bylo, jednalo by se o neuvěřitelnou senzaci. Mohli bychom velmi dobře prozkoumat planetu, kterou pozorujeme přímo, zjistili její velikost apod.

V případě tranzitů Beta Pictoris b si sice musíme nechat zajít chuť, ale tranzitovat bude Hillova sféra planety. Jedná se zjednodušeně řečeno o oblast, ve které hraje gravitace planety hlavní roli. Případné měsíce musí obíhat uvnitř této sféry, která má v případě Bety Pictoris b rádius asi 160 milionů kilometrů.

Astronomové by tak mohli zachytit případný pokles jasnosti hvězdy způsobený měsícem planety, jejími prstenci apod.

Už nyní začíná obří pozorovací kampaň, která potrvá do konce roku. Hlavní část je v plánu na léto. Do kampaně se mimo jiné zapojí Hubblův kosmický dalekohled, který bude okolí Bety Pictoris pozorovat v ultrafialové části spektra od 20. dubna do 10. května, od 9. června do 2. července a od 3. srpna do 18. srpna. Paul Anthony Wilson a jeho kolegové věří, že se jim může podařit prozkoumat plyny, které pocházejí z planety nebo z geofyzikální aktivity případných měsíců – něco jako vidíme u Jupiterova měsíce Io. Data by mohla také pomoci určit složení exokomet v systému Beta Pictoris apod.

Kromě Hubblova dalekohledu jsou už nyní v akci malé satelity BRITE, jejichž pozorování ale bude brzy končit.

Od dubna do srpna bude hvězdu pozorovat přístroj UVES na dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře. Počítá se také s pozorováním spektrografu HARPS na 3,6 m dalekohledu v Chile.

Dalším z řady dalekohledů je ASTEP. Teleskop i průměru 40 cm se nachází v drsných podmínkách Antarktidy.