Gaia, credit: ESA

Už více než tři roky pracuje ve vesmíru evropská astronomická družice Gaia. Evropská kosmická agentura nyní uveřejnila jedny z prvních výsledků z oblasti exoplanet.

Hlavním úkolem družice Gaia je pomoci paralaxy proměřit vzdálenosti asi miliardy hvězd naší Galaxie a sestavit tak trojrozměrnou mapu našeho hvězdného sousedství. To je vlastně první přínos pro výzkum exoplanet – budeme znát podrobnosti o jednotlivých mateřských hvězdách.

Gaia by ale měla najít také exoplanety pomoci astrometrie, což je paradoxně nejstarší metoda pro hledání planet mimo Sluneční soustavu ale současně zatím také nejméně úspěšná. Gaia to snad změní. Podrobnosti si můžete přečíst v podrobném článku z roku 2013.

Umí také tranzity

Teoreticky by ale Gaia mohla objevit i exoplanety tranzitní metodou. ESA se pochlubila dvěma dílčími úspěchy z prvního roku mise, které poměrně pěkně ukazují, že lov tranzitů bude trochu složitější.

Gaia pozorovala tranzity dvou již známých exoplanet, které už dříve objevil projekt SuperWASP.

Exoplaneta WASP-19b byla objevena v roce 2009, má oběžnou dobu 0,79 dní a před svou hvězdou přejde za 1,5 hodiny. Druhou exoplanetou byla WASP-98b s dobou oběhu necelých 3 dní a dobou tranzitu 1,9 hodin.

Zmínili jsme, že pozorování tranzitů družicí Gaia nebude snadné. Na rozdíl třeba od Keplera a jeho první mise, Gaia nesleduje všechny hvězdy současně a nepřetržitě. Během prvního roku se na WASP-19 podívala 24x a pouze jednou v době, kdy došlo k tranzitu planety. U WASP-98 to byl také jeden šťastný úlovek na 20 pozorování. To vše ale pouze za jeden rok, takže teoreticky by během pětileté mise mohla Gaia pozorovat více tranzitů těchto exoplanet.

Zdroj: ESA