Credit: Schindler et al.

Němečtí a američtí vědci už pár let pracují na zajímavém konceptu sondy pro výzkum asteroidů.

Zatím se jedná pouze o nápad skupiny vědců, ale je to velmi zajímavá koncepce. Výzkum asteroidů je velmi důležitý. Nejen, že představují potenciální nebezpečí pro život na Zemi, ale v budoucnu by mohli být také zdrojem cenných surovin.

Velkou část planetek známe jen jako jasné body, pohybující se na hvězdném pozadí. Některé byly prozkoumány pomoci radarové astronomie nebo jiných metod a jen hrstku jsme prozkoumali blíže pomoci kosmických sond.

S přistáním na povrchu to ale zatím nebylo tak horké. V roce 2001 dosedla na povrchu Erosu sonda NEAR Shoemaker. Jednalo se ale spíše o završení mise než plánovaný manévr. Přístroje pro práci na povrchu sonda neměla. V roce 2005 pak Hayabusa prozkoumala planetku Itokawa.

Revoluční koncept?

Skupina vědců připravila koncept s názvem PANIC (Pico Autonomous Near-Earth Asteroid In Situ Characterizer). Jedná se o velmi malou sondu ve tvaru čtyřstěnu o délce 35 cm a hmotnosti 12 až 15 kg.

Credit: Schindler et al.

I přes své skromné rozměry, inspirované modulem MINERVA (Hayabusa) a nanosatelity Cubest, toho sonda PANIC dokáže opravdu hodně! Ve výbavě by mohla mít čtyři vědecké přístroje: alfa částicový spektrometr, mikroskopický zobrazovač s rozlišením 6 mikrometrů, spektrometr pro práci v blízké infračervené oblasti spektra a nakonec také kameru. Všechny přístroje by měly hmotnost v řádu stovek gramů.

Na povrchu planetky je velmi nízká gravitace, takže sonda by mohla třeba po jednom dni „poskočit“ o kus dál a prozkoumat více míst, než dojde k vybití baterií.

Cena sondy se odhaduje na 5 až 10 milionů dolarů. Když uvážíme, jaké jsou rozpočty běžným misí, tak by se dalo najednou k asteroidu poslat minimálně několik těchto sond.

Zdroj: PANIC – A surface science package for the in situ characterization of a near-Earth asteroid