Horký jupiter v představách malíře. Credit: NASA/JPL-Caltech

Astronomové oznámili objev dvou mladých exoplanet. Do médií ale pronikla jen jedna.

Médii prolétla zpráva o objevu velmi mladé exoplanety K2-33b, ale celá zápletka je ještě zajímavější.

Vezměme to ovšem od začátku. Žen se na věk člověk ptát nemá a u hvězd je to podobné. Určit stáří hvězdy není jednoduché. Neexistuje způsob, jakým „něco“ změřit tak, aby vám vypadla přesná hodnota věku hvězdy.

Věk hvězdy se dá odhadnout několika způsoby. Může pomoci, když je hvězda členem hvězdokupy nebo hvězdné asociace – to jsou hvězdná uskupení, kde všechny hvězdy vznikly současně. To je i případ K2-33, která je členem asociace Scorpius-Centaurus OB.

Planetární systém K2-33, Credit: NASA/JPL-Caltech

Další možnost nabízí lithium. Tento prvek hvězda postupně v závislosti na svém typu odbourá. Pokud ve spektru lithium najdete, bude hvězda ještě mladá. Také to je případ K2-33.

Astronomové odhadují stáří hvězdy na 11 milionů let nebo obecněji na rozhodně méně než 20 milionů let. Název hvězdy vypadá trochu podivně, ale vězte, že je za tím Kepler. K2 je samozřejmě jeho druhá mise.

Okolo hvězdy K2-33 obíhá planeta podobná Neptunu s poloměrem 5x větším než Země a oběžnou dobou přes 5 dní. Jedná se tedy o horkého… no spíše neptuna než jupitera.

Mladý planetární systém a horký plynný obr, to zní velmi dobře. Proč? Jak asi víte, tyto planety vznikají dál od svých hvězd a poté migrují. Existují dvě základní příčiny – interakce s diskem a vliv dalších planet v systému. Objev mladých planetárních migrantů je velmi dobrý pro pochopení vzniku planet. Když už je planeta ve svém věku takto blízko od hvězdy, něco to o rychlosti vzniku a migrace vypovídá.

V830 Tau se hlásí o slovo

Vtip je ale v tom, že ve stejnou dobu byl oznámen objev dalšího planetárního batolete. Hvězda V830 Tau má podobnou hmotnost jako Slunce ale je dvakrát větší.

Zatímco K2-33b byla objevena Keplerem tranzitní metodou, u hvězdy V830 Tau astronomové našli planetu měřením radiálních rychlostí – existence planety ještě nebyla úplně potvrzena ale je velmi pravděpodobná.

Okolo V830 Tau by měla obíhat planeta o hmotnosti 0,8 Jupiteru s periodou necelých 5 dní. Stáří hvězdy se přitom odhaduje na 2 miliony let!