Horký jupiter v představách malíře. Credit: Image by A. Passwaters/Rice University

PTFO8-8695 je zajímavým planetárním systémem, který nalezneme ve vzdálenosti 1100 světelných let směrem v souhvězdí Orionu. Okolo mladé hvězdy obíhají planety, jejichž oběžné dráhy už ani nemohou být odlišnější.

PTFO8-8695 nebo také CVSO 30 je mladou hvězdou, která je asi 2 miliony let stará. Už v roce 2012 astronomové objevili pomoci Palomar Transient Factory u této hvězdy pravděpodobnou planetu. Slovo „pravděpodobnou“ je docela důležité, protože její existence není úplně jistá.

Pokud ale planeta skutečně existuje, pohybuje se po dosti extrémní oběžné dráze s periodou menší než 11 hodin.

Parametry exoplanety nejsou úplně známé, ale vědci určitým způsobem alespoň omezili její maximální hmotnost, která by měla být kolem 4,5 až 7 Jupiteru.

Asi není potřeba psát, že příliš malá vzdálenost má na planetu neblahý vliv a to nejen kvůli dávkám záření ale také slapovým silám. PTFO8-8695b se ale patrně pohybuje v oblasti Rocheovy meze, což je už jakási červená linie, za níž  pro planetu končí legrace – blíže už se planeta nemůže dostat. Kamenná planeta by byla roztrhána, plynná by začala přetékat na hvězdu.

Vědci nyní objevili poměrně silné emise v čáře vodíku H-alfa, které odpovídají oběhu předpokládané planety. Vypadá to, že za pozorovanými emisemi je materiál, který planeta vlivem malé vzdálenosti od hvězdy ztrácí.

Příběh planety se dostal na některé zahraniční weby poté, co byla vydána tisková zpráva. V ní ale není další velká zajímavost o tomto systému.

Astronomové totiž patrně u hvězdy objevili další planetu a to přímým zobrazením. Keckův dalekohled a VLT objevili planetu o hmotnosti kolem 4 až 5 Jupiterů ve velké vzdálenosti od hvězdy.

Máme zde tak velmi extrémní planetární systém, kde jedna planeta oběhne okolo hvězdy za méně než 11 hodin a druhá za zhruba 27 tisíc let!

Planeta ve velké vzdálenosti od hvězdy? Snímek je z dalekohledu VLT. Credit: Schmidt et al.