Protoplanetární disk u hvězdy. Credit: NASA/JPL-Caltech

Astronomové změřili zajímavým způsobem vzdálenost mezi mladou hvězdou a vnitřním okrajem protoplanetárního disku.

Studium protoplanetárních disků je samozřejmě velmi důležité, protože z těchto disků se rodí planety. Astronomům se nyní podařil zajímavý kousek. Změřili, jaká je vzdálenost mezi hvězdou a vnitřním okrajem disku. Protoplanetární disky lze pozorovat přímo, ale vnitřní okraj je samozřejmě obtížně rozlišitelný.

V hledáčku astronomů se objevila hvězda YLW 16B, která se nachází 400 světelných let od nás a má zhruba milion let. Na hvězdu a její okolí se podíval kosmický dalekohled Spitzer a také několik pozemských dalekohledů – Mayall na observatoři Kitt Peak (Arizona), SOAR, SMARTS v Chile a Harold L. Johnson v Mexiku.

Astronomové využili dvou věcí: toho, že hvězda mění svou jasnost a konečné rychlost světla. Stačilo změřit dobu mezi zjasněním hvězdy a následnou ozvěnou na vnitřním okraji disku. Výsledná doba je 74,5 +/- 3,2 sekund. Z toho už při znalosti rychlosti světla nebylo těžké vypočítat, že se vnitřní okraj nachází 0,084 AU od hvězdy.

Zdroj: Photo-reverberation Mapping of a Protoplanetary Accretion Disk around a T Tauri Star