Makemake a její měsíc. Credit: NASA, ESA, A. Parker and M. Buie (Southwest Research Institute), W. Grundy (Lowell Observatory), and K. Noll (NASA GSFC)

Tak i Makemake se nám dočkala! Hubblův dalekohled našel její měsíc, který dostal přezdívku M2.

Když se řekne měsíc, každý si asi vybaví tu velkou jasnou potvoru, co nás v noci budí… Své souputníky mají ale také další planety kromě Merkuru a Venuše. Zejména u vnějších planet se počítají na desítky. Měsíce ovšem nalezneme také u planetek. Občas zde narážíme na problémy – zda malé balvany obíhající okolo obřích planet ještě házet do stejného pytle s Měsíce, Enceladem či Titanem. V případě planet se pak často nemluví o planetce a měsíci ale o binární planetce.

Měsíce mají také transneptunická tělesa nebo objekty Kuiperova pásu. Asi není potřeba zmiňovat Pluto a jeho pět měsíců v čele s Charonem. Jak jsou na to ostatní trpasličí planety?Dva měsíce má Haumea a jeden měsíc má Eris (dostal název Dysnomia). Bez měsíců byly dosud dvě zbývající oficiální trpasličí planety – Ceres a Makemake. V případě Cerery se na tom už nic nezmění, obíhá ji sonda Dawn a žádný měsíc nenašla. Makemake měla větší štěstí…

Astronomové hlásí objev měsíce trpasličí planety Makemake pomoci Hubblova dalekohledu. Označení měsíce je S/2015 (136472) 1, ale autoři ho pracovně nazvali jako MK 2.

MK 2 je 13 000x slabší než samotná Makemake a obíhá ve vzdálenosti necelých 21 tisíc km. Jeho velikost se odhaduje na 150, 160 km. Budou nutná další pozorování, aby se upřesnila oběžná dráha (zda je kruhová či eliptická) a oběžná doba, která se nejspíše pohybuje kolem 12 dní.

Trpasličí planeta Makemake

Makemake objevil v roce 2005 Michael Brown (to je ten pán, co nyní usiluje o objevení planety Devět). Makemake má průměr asi 1400 km a obíhá okolo Slunce s periodou 309 let ve vzdálenosti 38,6 až 52,8 AU.

Zdroj: hubblesite.org