Hubblův kosmický dalekohled. Credit: NASA

Čína plánuje stavbu velkého kosmického dalekohledu a má velmi zajímavý koncept toho, jak by měl pracovat.

Když se v roce 2003 Čína zařadila vedle Ruska a USA do prestižního klubu zemí, které jsou schopné vypustit člověka do vesmíru, očekávaly se od ní velké věci. Ty ještě podpořily čínská prohlášení. Nakonec to sice není možná tak horké, přesto hraje Čína v kosmonautice velmi důležitou roli a v mnoha segmentech je velmi aktivní.

Jsou zde ale i oblasti, kde tomu tak není. Jedním z nich je výzkum vesmíru. V něm momentálně kralují především NASA a ESA.

Nyní se objevily plány na stavbu čínského kosmického dalekohledu, který by měl mít průměr zrcadla přes 2 metry a zorné pole 300x větší, než je zorné pole Hubblova dalekohledu. Podrobnosti nejsou známy, ale jedním z úkolů by mohl být i výzkum exoplanet.

Zajímavá je ovšem jiná věc. Čína si pohrává s myšlenkou, že bude dalekohled udržovat pomoci servisních misí. Něco podobného známe pouze u Hubblova dalekohledu, ke kterému se vydal několikrát raketoplán. Servisní mise ale byly velmi nákladné, nebezpečné a musely se plánovat dlouho dopředu.

Čína na to chce jít jinak. Ke konci letošního roku by se na oběžnou dráhu měla vydat orbitální stanice Tchien-kung 2.  Někdy okolo roku 2022 pak Čína plánuje vypuštění další a větší stanice Tchien-kung 3. Kosmický dalekohled by se mohl nacházet poblíž této stanice a astronauti by ho tak mohli poměrně snadno opravovat – i s využitích mechanických manipulátorů.

Bylo by to poprvé v historii kosmonautiky, kdy by byla orbitální stanice využita k opravě jiných družic.

Zdroj: Popsci.com