PSO J318.5-22 v představách malíře. Credit: MPIA/V. Ch. Quetz

V roce 2013 objevili astronomové objekt, o kterém se domnívali, že by mohl být bludnou planetou – tedy objektem planetární hmotnosti, který neobíhá okolo žádné hvězdy. Dalekohled Gemini to potvrzuje.

Existence bludných planet je předpovídána teoreticky a máme už i několik možných kandidátů. Jejich počet se může v nedaleké budoucnosti rozšířit díky Keplerovi – určitě se podívejte na nedávný podrobný článek.

PSO J318.5-22 je jedním z horkých kandidátů na bludnou planetu – samozřejmě, pokud hodláme planety, které neobíhají okolo žádné hvězdy označovat jako planety.

V roce 2013 ho objevil dalekohled PS1 sítě Pan-STARRS, která je známa spíše lovením komet a dalších malých těles Sluneční soustavy.

Už tehdy se předpokládalo, že by PSO J318.5-22 mohl být členem pohybující se skupiny Beta Pictoris. Jedná se o skupinu mladých hvězd, které se pohybují podobným směrem, mají stejný původ a tedy i stáří. Skupina je nazvaná po slavné hvězdě ze souhvězdí Malíře, u které byl už v 90. letech objeven protoplanetární disk a později také planeta.

Nová přímá pozorování přístroje GNIRS, který je součástí dalekohledu Gemini North, potvrzují na 99,7 %, že PSO J318.5-22 je skutečně členem této skupiny.

To je poměrně důležité zjištění, které umožňuje přesnější odhad stáří objektu – konkrétně na 23 ± 3 milionů let. Teplota objektu bude asi 1 130 K. Všechny tyto údaje jsou velmi důležité, protože přirozeně potřebujeme znát především hmotnost PSO J318.5-22, abychom mohli s klidným svědomím říct, že se skutečně jedná o objekt planetární hmotnosti.

Vypadá to, že ano, hmotnost PSO J318.5-22 by měla být 8,3 ± 0,5 Jupiteru, což je sice více, než se odhadovalo původně, ale stále je to ještě bezpečně ve formální říši planet.

Astronomové změřili také radiální rychlost objektu a periodu jeho rotace. Okolo své osy se otočí jednou za 5 až 10,2 hodin. To je dobře srovnatelné s Jupiterem.

PSO J318.5-22 se nachází ve vzdálenosti 80 světelných let od nás.

Zdroj: The Radial and Rotational Velocities of PSO J318.5338−22.8603, a Newly Confirmed Planetary-Mass Member of the β Pictoris Moving Group