Obíhá kolem KIC 8462852 roj komet? credit: NASA/JPL-Caltech

KIC 8462852 je jednou z nejslavnějších hvězd, kterou měl Kepler v průběhu své první mise v zorném poli. Zdá se, že minimálně jedna její záhada je rozlousknutá.

U hvězdy KIC 8462852 objevil dalekohled Kepler velmi podivné poklesy jasnosti, které svou hloubkou, délkou a průběhem nelze vysvětlit jako tranzit exoplanety a nejspíše ani jako chování samotné hvězdy. Na stole je teorie o tranzitu roje komet a bulvární plky o mimozemských artefaktech.

Před dvěma týdny přišel Bradley Schaefer s novou studií o této hvězdě. Podíval se do archívu Harvard College Observatory, který obsahuje snímky oblohy z let 1890 až 1989 a zjistil, že jasnost hvězdy v průběhu dvacátého století klesala – přibližně o 0,165 mag za století.

Podobným způsobem se žádná hvězda hlavní posloupnosti nechová. Senzace byla na světě. Ale vědecká soukolí v tomto případě zapracovala velmi rychle a už stihla vyjít náležitá „oponentura“.

Michael Hippke a Daniel Angerhausen se na jinak velmi kvalitní Schaeferovu práci podívali trochu obšírněji a objevili podobný pokles jasnosti u 18 z 28 vybraných hvězd spektrální třídy F v zorném poli Keplera. To samozřejmě zasadilo pořádnou ránu výjimečnosti KIC 8462852.

Podle autorů studie se zdá, že viníkem je nedokonalá dlouhodobá kalibrace původních fotografických desek. Pokles jasnosti KIC 8462852 v průběhu století je tak spíše datovým artefaktem než astronomickým jevem.

Definitivní odpověď může přinést analýza jiných fotografických desek, které byly pořízeny v německém Sonnebergu. Tamní sbírka ovšem není takřka vůbec digitalizována, takže to potrvá trochu déle.

Zdroj: KIC 8462852 did likely not fade during the last 100 years