credit: Cheongho Han / Chungbuk National University.

OGLE-2013-BLG-0723LB / Bb… složitý název a ještě složitější příběh. Pozorní čtenáři asi vědí, že řeč bude o objevu polského projektu OGLE, který se nachází v Chile a pracuje s gravitačními mikročočkami.

Už v květnu 2013 objevil OGLE mikročočkující událost s označením OGLE-2013-BLG-0723. Za ní se ukrývá hodně zajímavý systém. Máme zde hnědého trpaslíka o hmotnosti 0,031 Slunce (asi 32 Jupiterů). Okolo hnědého trpaslíka obíhá ve vzdálenosti 0,34 AU planeta o hmotnosti Venuše (konkrétně zhruba 0,69 hmotnosti Země).

Planety u hnědých trpaslíků jsme už našli. Tento hnědý trpaslík ale obíhá ještě okolo společného těžiště s menší hvězdou o hmotnosti necelé desetiny Slunce a to ve vzdálenosti 1,7 AU.

Máme zde tak dvojhvězdu-nehvězdu s planetou nebo hvězdu, planetu a měsíc. To záleží na úhlu pohledu.

Navíc to není vše. Ve vzdálenosti 100 AU by se podle autorů studie mohla nacházet další a větší hvězda.

Bude určitě dobré simulovat vznik a vývoj tohoto systému. Je totiž možné, že planeta vznikla u hvězdy (A) a poté „přeskočila“ na dráhu hnědého trpaslíka.

Objev připomíná OGLE-2013-BLG-0341 b, o které jsme psali vloni v článku Našli planetu zemského typu 0,8 AU od hvězdy v binárním systému