HIP 11915 b v představách malíře, credit: ESO/M. Kornmesser

Hledat exoplanety ve větších vzdálenostech od hvězd není příliš jednoduché žádnou z nejvíce používaných metod. Například u měření radiálních rychlostí je problém v tom, že amplituda změn radiální rychlosti samozřejmě závisí na vzdálenosti od hvězdy. Navíc potřebujete data z poměrně dlouhé doby. Ale ty už máme, nezapomeňme, že právě v těchto dnech uplyne dvacet let od chvíle, kdy byla touto metodou (a vůbec celkově) objevena první planeta u normální hvězdy. Řada úspěšných spektrografů navíc také pracuje už nějaký ten pátek.

Nyní astronomové pomoci spektrografu HARPS na 3,6 m dalekohledu ESO v Chile objevili dvojče Jupiteru HIP11915 b. Planeta obíhá dokonce okolo planety podobné Slunci. To není překvapivé, objev byl učiněn v rámci programu, který se zaměřuje právě na hvězdná dvojčata našeho Slunce. HARPS získal celkem 43 měření radiálních rychlostí hvězdy v období od října 2009 do ledna 2015.

Amplituda změny radiálních rychlostí je 12,9 m/s, což je zhruba stejně, jako bychom naměřili Slunci díky vlivu Jupiteru. Existuje možnost, že signál nějak souvisí s aktivitou hvězdy, ale pravděpodobnost existence planety na slušné úrovni.

Že je to dvojče Jupiteru je možná nutné brát trochu s rezervou. Nejedná se o tranzitující planetu (asi), takže neznáme poloměr. Hmotnost sice známe, ale její přesná hodnota je závislá na sinu sklonu dráhy vůči nám, takže může být i větší.

Když porovnáme planetu HIP 11915 b a Jupiter, bude to vypadat asi takto:

ParametrJupiterHIP 11915 b
Hmotnost (Jupiteru)1,00,99
Oběžná doba (dny)4 3323 830