Exoplaneta v představách malíře. Credit: NASA

Do finále se dostalo 20 planetárních systémů. Nyní registrované a schválené organizace navrhnou jména pro vybraný planetární systém. My jsme se rozhodli dát šanci čtenářům. O našem návrhu pak bude hlasovat veřejnost, pokud vyhrajeme, bude ho muset v létě schválit Valné shromáždění Mezinárodní astronomické unie.

20 systémů jsme si nakonec vybrali exoplanetu gamma Cephei b. A to z několika důvodů:

• Nechceme se pokoušet o nejslavnější systémy, kde očekáváme větší množství návrhů od ostatních organizací.
  • Vzhledem k tomu, že se nakonec pojmenovává hvězda + všechny planety, hledá se mnohdy více názvů. Abychom ale mohli zapojit čtenáře, vybrali jsme si systém s jednou planetou, u kterého už hvězda název má (vybíráme tedy jen název planety).
  • Mateřská hvězda se nachází v souhvězdí Cefea, které je od nás pozorovatelné a je vidět pouhým okem – z vybraných hvězd patří k těm jasnějším.

Pošlete návrh jména

Pravidla jsou jednoduchá:

• Délka jména by měla být maximálně 16 znaků.
  • Jméno by mělo být dobře vyslovitelné v mezinárodním měřítku.
  • Jméno by nemělo být podobné nebo stejné jako název již pojmenovaného nebeského tělesa.
  • Nesmí se jednat o název osoby, míst, organizací nebo domácích zvířat.
  • Název mateřské hvězdy je Errai, což znamená ovčácký pes. Může to být jistou inspirací, ale nemusí.
  • Ke svému návrhu prosím připojte i krátké zdůvodnění a vysvětlení svého návrhu. Vyvarujte se prosím krátkým frázím typu „protože se mi to líbí“ apod.

Návrhy lze posílat do 10. května 22:00. Poté vybereme určitý počet návrhů, které budou nejlepší a splní pravidla a necháme vás o nich hlasovat v jednom až dvou kolech (dle počtu návrhů).

Formulář pro zaslání návrhu

[contact-form-7 id=“21119″ title=“Kontaktní formulář  1″]

gamma Cephei b

Gamma Cephei (Errai) je oranžový obr o jasnosti 3,2 mag. Hvězda je 5x větší a o 40% hmotnější než Slunce a nachází se 45 světelných let daleko. Hvězda má průvodce, kterým je ve vzdálenosti 20 AU červený trpaslík.

Planeta má hmotnost 1,85 Jupiteru a oběžnou dobu 903 dní. Okolo hvězdy obíhá ve vzdálenosti dvakrát větší než Země kolem Slunce. Planeta byla objevena pomoci metody měření radiálních rychlostí v roce 2003, ačkoliv první náznaky její existence pocházejí už z konce 80. let!

800px-Cepheus_constellation_map