Většina hvězd ve vesmíru žije v páru. Máme dvě nebo i více hvězd, které obíhají okolo společného těžiště. To je pouze gravitační zjednodušení, praxe je mnohem zajímavější. Máme případy normálních hvězd ale i takové, kdy jedna hvězda požírá druhou. Dvě hvězdy se mohou dokonce i srazit. Kolize neutronových hvězd (pozůstatků po výbuchu supernovy) jsou tak velkou show, že se o ní dozví celý vesmír. Pravděpodobně se dokonce jedná o zdroj tzv. gama záblesků.

Hvězdám není cizí ani planetární kanibalismus. V atmosférách bílých trpaslíků, což jsou zase pozůstatky po hvězdách slunečního typu, byly nalezeny chemické podpisy, které tam nepatří. Bílý trpaslík zřejmě pozřel planetku nebo i bývalou planetu.

Může ale jedna hvězda pohltit jinou? Nemyslíme teď kolize, ale skutečný vydatný oběd. Může existovat hvězda, uvnitř které existuje hvězda další? Teoreticky ano, alespoň s takovou teorií přišli v roce 1975 Kip Thorne a Anna Żytkowská. Hypotetický objekt se proto označuje zkratkou TŻO. Mělo by se jednat o rudého obra, který pozřel neutronovou hvězdu.

Rudý obr je hvězda i více než 1 000x větší než Slunce. Dobrým příkladem je Betelgeuse v souhvězdí Orionu. Neutronová hvězda je naopak velká jen pár desítek kilometrů a jedná se o velmi hustý objekt o hmotnosti Slunce, který je pozůstatkem po výbuchu supernovy.

Betelgeuse na snímku z Hubblova dalekohledu

Už v lednu letošního roku oznámil tým astronomů, že prozkoumal 22 rudých obrů v satelitní galaxii Malé Magellanovo mračno a objevil jednoho podezřelého. Hvězda s označením HV 2112 má všechny příznaky TŻO. Konkrétně se jedná velkou o přítomnost těžkých prvků jako je lithium, rubidium a molybden ve spektru.

Objev jde nyní do odborného tisku.

Foto: Velké a Malé Magellanovo mračno, ESO/S. Brunier – ESO