SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) je instalován na dalekohledu VLT v Chile. Konkrétně na dalekohledu UT 3.

Přístroj SPHERE vyvinulo a postavilo konsorcium mnoha evropských institucí pod vedením Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble (Francie). Na přístroji ale pracují také další v oblasti exoplanet známé organizace a to včetně Institutu Maxe Plancka nebo Ženevské univerzity. Na konci loňského roku byl přístroj otestován a poté odeslán do Jižní Ameriky na observatoř Paranal.

SPHERE pochopitelně disponuje adaptivní optikou i dalšími moderními vychytávkami. Docela jednoduchým, trikem, který přístroj SPHERE používá, je pořízení mnoha snímků daného objektu s jinak rotovaným zorným polem každého záběru. Útvary na snímku, které rotují společně se záběrem, jsou artefakty zpracování obrazu. Ty, které zůstávají na stejném místě vzhledem k pozici hvězdy, jsou reálné objekty.

Jedním z prvních snímků byl prachový disk u hvězdy HR 4796A, který vidíte nahoře. Vědecká činnost přístroje začne na konci roku. Kromě studování prachových disků se zaměří také na přímé hledání exoplanet.