Planeta u hvězdy beta Pictoris na jednom z prvních snímků z GPI, credit: Processing by Christian Marois, NRC Canada

Na dalekohledu Gemini byl spuštěn nový přístroj a snímky jsou úchvatné.

Po deseti letech vývoje a testování byl na dalekohledu Gemini South v Chile spuštěn nový přístroj. Tím je Gemini Planet Imager (GPI), který se zaměří na přímé hledání exoplanet a výzkum jejich atmosfér. Kromě toho se počítá také s výzkumem protoplanetárních disků v okolí mladých hvězd.

GPI je nejlepším „exoplanetárním zobrazovačem“ na světě, takže by měl do oblasti přímého pozorování exoplanet přinést pořádnou revoluci. Už dnes mají astronomové seznam 600 mladých hvězd, u kterých budou exoplanety hledat.

Očekávat lze samozřejmě objevy hmotných a od svých hvězd poměrně vzdálených planet. Jejich vzdálenost je poměrně výhodou, protože nepřímé metody jsou citlivé spíše na planety s krátkou oběžnou dobou.

Přístroj o velikosti malého auta pracuje v oblasti blízkého infračerveného záření. To je poměrně logické, neboť cílem jsou s ohledem na současné možnosti zejména mladé (maximálně pár desítek milionů let) planety, které jsou ještě horké po svém vzniku.

První zkušební snímky zachytily planetu u hvězdy beta Pictoris. Svět o hmotnosti sedmi Jupiterů obíhá ve vzdálenosti 8,5 AU od své hvězdy. Beta Pictoris v souhvězdí malíře je také hvězdou, u níž byl objeven první protoplanetární disk, z něhož planety vznikají.

Kromě vzdálených hvězd si GPI vyzkoušel své možnosti také na domácí půdě a pořídil detailní snímky Jupiterova měsíce Europa.

Hvězda HR 4796 A a disk prachu, který patrně pochází z komet a planet zbylých po formování planet. Vlevo je původní snímek a to včetně světla rozptýleného v atmosféře. Vpravo pak polarizované světlo (světlo hvězdy je nepolarizováno). redit: Processing by Marshall Perrin, Space Telescope Science Institute.

Vlevo: mapa Europy založena na datech ze sond Galileo, Voyager 1 a 2. Vpravo: snímek Europy z přístroje GPI, credit: Processing by Marshall Perrin, Space Telescope  Science Institute and Franck Marchis SETI Institute