Univerzitní observatoř v Jeně s 90 cm velkým dalekohledem.

Projekt se věnuje hledání tranzitů mladých exoplanet.

Už několik let funguje mezinárodní projekt YETI (Young Exoplanet Transit Initiative), který má kořeny zejména v německé Jeně a polské Toruni.

O projektu jsme už několikrát psali zejména v souvislosti s hledáním změn v časech tranzitů, které mohou značit přítomnost další planety nebo dokonce měsíce (ačkoliv v případě měsíce bude nutná přesnost, dosažitelná zřejmě jen kosmickými dalekohledy).

YETI se primárně zabývá hledáním tranzitů mladých exoplanet, což je patrné už z názvu projektu. Kde hledat mladé exoplanety se stářím jen několika milionů až desítek milionů let? Nejvhodnějším cílem jsou mladé otevřené hvězdokupy, a jak ukázalo několik posledních objevů, také v hvězdokupách se planety vyskytují.

Do projektu YETI je dnes zapojeno několik dalekohledů ze všech koutů světa od Japonska, přes Asii, Evropu až po USA a Jižní Ameriku. Kromě Polska a Německa nalezneme jeden z dalekohledů v našem okolé také na Slovensku a to konkrétně 60 cm velký dalekohled na observatoři ve Staré Lesné.

Dalekohledy projektu YETI, credit: R. Errmann, St. Raetz, M. Kitze, R. Neuh¨auser and the YETI team

YETI nyní hlásí první výsledky. Podařilo se nalézt možné kandidáty ve dvou hvězdokupách. Dva kandidáti jsou v hvězdokupě Trumpler 37, která se nachází 3 100 světelných let daleko v souhvězdí Cefea a obsahuje 774 hvězd. Stáří hvězdokupy se odhaduje na 4 miliony let.

Jeden kandidát je hlášen v hvězdokupě 25 Ori, kterou najdeme 1 200 světelných let daleko a obsahuje na 250 hvězd se stářím 7 až 10 milionů let.

V hledáčku projektu YETI se nacházejí také hvězdokupy IC348, Collinder 69, NGC1980 a NGC7243.

Zdroj: The search for transiting planets using the YETI network