Prstence v okolí planetky Chariklo (kresba). Credit: ESO

Astronomové objevili první planetku s prstenci.

Chariklo je se svými 250 kilometry největším Kentaurem, tedy jakýmsi křížence mezi planetkami a kometami, prohánějící se mezi dráhami obřích planet.

Průměr 250 kilometrů je sice dost, ale s ohledem na vzdálenost se při pohledu dalekohledem jeví Chariklo stále jen jako jasná hvězda. Jednu z mála možností, jak upřesnit jeho průměr a také odhadnout tvar, nabízí pozorování zákrytů.

V loni na počátku června měl Chariklo zakrýt při pohledu z Jižní Ameriky hvězdu UCAC4 248-108672. S ohledem na velkou koncentraci dalekohledů v oblasti si astronomové nemohli nechat podobnou příležitost ujít.

Při pozorování zákrytu se postupuje tak, že se na velké ploše rozmístí pozorovatelé, kteří jsou od sebe vzdálení několik kilometrů. Někteří pak změří zákryt hvězdy planetkou a naměří různé časy, jiní žádný zákryt neuvidí. Na základě údajů se může odhadnout tvar a velikost tělesa.

Při pozorování zákrytu planetky Chariklo byl v akci mimo jiné také dalekohled TRAPPIST, jehož část pozorovacího času je věnována exoplanetám.

Výsledky pozorování byly překvapivé. Jasnost hvězdy poklesla už několik sekund před a také několik sekund po zákrytu. Proč? Planetku Chariklo zřejmě obklopují dva prstence o šířce 7 a 3 km. Chariklo je tak po Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptunu teprve pátým tělesem ve Sluneční soustavě, které je obklopeno prstencem a vůbec první planetkou s podobným útvarem. V případě posledních dvou planet byly mimochodem prstence objeveny také díky zákrytům.

Mezi prstenci se nachází asi 9 km široká mezera, ne nepodobná těm, které pozorujeme v prachových discích u mladých hvězd. Asi chápete, kam tím směřujeme. Okolo planetky zřejmě obíhá malý měsíc.

Planetka 10199 Chariklo

• Nejblíže se k Slunci dostává na vzdálenost 13 AU.
  • Nejdál se od Slunce dostává do vzdálenosti 15,8 AU.
  • Objevena byla v roce 1997.
  • Oběžná doba činí 63 let.
  • Prstence dostaly neoficiální názvy Oiapoque a Chuí podle brazilských řek.

Zdroj: ESO