Jsou to 2/3 toho, co bylo objeveno za téměř 20 let.  Svět exoplanet se zítra ráno s trochou nadsázky probudí do zcela jiného světa. Lidé okolo Keplera totiž potvrdili existenci 715 exoplanet, čímž jejich počet zvýšili o zhruba 70%. První planeta mimo Sluneční soustavu byla objevena v roce 1992, respektive 1995.  Nové exoplanety obíhají kolem 305 hvězd a v souladu s dřívějšími analýzami kandidátů se povětšinou jedná o planety typu Neptun a super-země.   Je však nutné zmínit, že potvrzení kandidátů neproběhlo měřením radiálních rychlostí ani pomoci změn v časech tranzitů ve vícenásobných systémech ale spíše díky pravděpodnosti.  Čtyři z nových planet jsou menší než 2,5 poloměrů Země a obíhají v obyvatelné oblasti.   K tématu se ještě tento týden vrátíme v podrobnějším článku.
Exoplanety v představách malíře. Credit: NASA

Jsou to 2/3 toho, co bylo objeveno za téměř 20 let.

Je však nutné zmínit, že jejich potvrzení neproběhlo měřením radiálních rychlostí ani pomoci změn v časech tranzitů ve vícenásobných systémech ale spíše díky pravděpodobnosti. Ta se u jednotlivých exoplanet pohybuje kolem 99%. Konfirmaci pomohlo to, že se jedná o systémy s více planetami.

K tématu se ještě tento týden vrátíme v podrobnějším článku.

Počty exoplanet včera a dnes.

Technické problémy a nová mise

Kepler postihly další drobné technické problémy. Nejnovější testy ukázaly, že přestal fungovat další modul (číslo 7).  Není to žádná novinka. První z 25 modulů se pokazil už pár měsíců po začátku mise a důvody nejsou dodnes zcela známé. Keplerovi nyní zůstává 19 modulů (viz obrázek níže), neboť čtyři krajní nejsou používány pro fotometrii ale pro účely navigace.

Moduly dalekohledu Kepler

Oproti některým předešlým prohlášením by patrně už v březnu měla začít nultá fáze mise K2, kterou bychom mohli hravě překřtít na „ekliptikální“. Stále čekáme na schválení mise příslušnými byrokraty. Pokud proběhne vše dobře, bude Kepler hledat exoplanety vždy v jedné oblasti zhruba 70 dní. Zorná pole leží v okolí ekliptiky. Pozice je vybrána z technických důvodů tak, aby záření ze Slunce a motory dokázaly dalekohled stabilizovat v prostoru i se dvěma zbylými gyroskopy.

Zorná pole Keplera, credit: Howell et al.

Zdroj: NASA