Řada kosmických sond pořídila snímek své domoviny, podívejte se na přehled…

Pořádně tučný je seznam kosmických sond, které se od počátku kosmonautiky vydaly do rozličných koutů Sluneční soustavy, aby nám odhalily tajemství planet, komet, planetek či měsíců. Mnoho z nich muselo podstoupit nelehkou cestou a využít gravitačních praků některých planet a to včetně Země. Při těchto průletech bylo pořízeno mnoho snímků naší planety.

Některé sondy také na okamžik přerušily svůj nabitý program a z oběžné dráhy nebo dokonce ze samotného povrchu cizích světů pohlédly směrem domů…

Credit: NASA, ESA, JAXA

Země na snímku z laboratoře Curiosity z konce ledna 2014. Credit: NASA
Saturn na snímku ze sondy Cassini z července 2013. Credit: NASA
Saturn na snímku ze sondy Cassini z 19. července 2013. Credit: NASA
Země na snímku z americké sondy MESSENGER z 2. srpna 2005
Úzký srpek Země očima kamery OSIRIS na palubě Evropské sondy Rosetta během druhého průletu kolem Země 13. listopadu 2007.
Země ze sondy Rosetta ještě jednou, tentokrát z 13. listopadu 2009.
Země a Měsíc očima sondy Voyager 1 dne 18. září 1977 ze vzdálenosti 11,7 milionů kilometrů.
Takhle zachytila Zemi a Měsíc 16. prosince 1992 americká sonda Galileo ze vzdálenosti 6,2 milionů kilometrů.
Výše zmíněná sonda Galileo se proslavila výzkumem Jupiteru. K němu nyní směřuje také sonda Juno, která 26. srpna 2011 pořídila tento snímek Země a Měsíce ze vzdálenosti 10 milionů kilometrů.
Snímků Země nad Měsícem je mnoho nejen z dob Apolla. Tento pořídila v březnu 1994 sonda Clementine. Největším kráterem na snímku je Plaskett.
Z oběžné dráhy Merkuru a vzdálenosti 98 milionů kilometrů pořídila tento snímek Země a Měsíce v červenci 2013 sonda Messenger.
Na Vánoce roku 2013 pořídila tento snímek Země čínská sonda Chang'e 3.
Na Vánoce roku 2013 pořídila tento snímek Země čínská sonda Chang’e 3.
Nádherný snímek Země ze sondy Juno z 9. října 2013.
Rodinné foto planet Sluneční soustavy ze sondy Messenger.
Země a Měsíc na snímku z přístroje HiRISE na sondě Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Fotografie byla pořízena z oběžné dráhy Marsu z 3. října 2007. Země byla tehdy 142 milionů km daleko.

Videa a animace