Zatím se jim však moc nedaří…

Znáte to. Nejdříve gramofonové desky, ty jste ale jen dost těžko přehráli v „kazeťáku“. Pak přišly „cédéčka“ a dnes strkáme malé věci s velkou paměti všude možně.

Astronomie je na tom podobně. Ne, že by na observatořích byly staré audiokazety nebo videokazety, ale před nástupem CCD kamer se obloha fotila na fotografické desky.

Dalekohledy a nejrůznější přístroje jsou sice fajn, ale málokdo si uvědomuje, že astronomie je zcela závislá na archivu. Když se řekne archiv, vybavíme si v souvislosti s vědou spíše nějakého historika a ne astronoma zahloubaného do krás noční oblohy. Ale je to právě archiv, kam běží nebo dnes spíše klikne astronom při podezření na objev nové planetky, komety či supernovy. Na archivních snímcích se často najdou věci, které nám dříve unikly.

Galaxie NGC 6769, 6770 a 6771 na snímku z roku 1954 z  Radcliffe Observatory.
Galaxie NGC 6769, 6770 a 6771 na snímku z roku 1954 z Radcliffe Observatory.

Dopočet dráhy komety či jiného vesmírného bordelu je obvykle výsadou nepříliš starých archivních snímků. Ty starší jsou však také velmi cenné.

Skupina astronomů má k dispozici 220 tisíc fotografických desek a chtějí je digitalizovat v rámci projektu Astronomy Legacy Project (ALP). Na to jsou ovšem potřeba peníze a tak se astronomové obrátili na veřejnost stejně, jako to mnohdy úspěšně udělali jejich kolegové. Kasička už zaštěrkala dříve kvůli hledání exoměsíců, propagaci kosmonautiky v kinech apod.

Cílem je vybrat 67 tisíc dolarů. Bohužel zatím se podařilo vybrat jen 15 tisíc a to kampaň končí už za pár dní.

Podrobné informace naleznete na http://www.kickstarter.com/projects/336056946/the-astronomy-legacy-project