Snímek hvězdy WASP-3 v souhvězdí Lyry.

Na studii o změnách v časech tranzitů se podílel i slovenský astronom.

Jsou to už více než tři roky, co Gracjan Maciejewski (Univerzita v Toruni) a jeho kolegové uveřejnili článek, který předpokládal existenci druhé planety v systému WASP-3. Své závěry tým opřel o pozorování tranzitů exoplanety WASP-3 b.

Ta má hmotnost necelé dva Jupitery a okolo své hvězdy obíhá s periodou 1,8 dne. V tranzitech exoplanety WASP-3 b měly být objeveny odchylky, které ukazují na existenci exoplanety o hmotnosti 15 Zemí, což přibližně odpovídá Uranu. Nová exoplaneta měla mít oběžnou dobu 3,7 dne.

Astronomové využili sledování změn v časech tranzitů (TTV), kdy se přítomnost netranzitující exoplanety projeví ve změnách časů tranzitů pozorované exoplanety. Obě planety se totiž ovlivňují svou gravitací.

Existenci planety „c“ později částečně potvrdil také Colin Littlefield (Univerzita Notre Dame).

Gracjan Maciejewski ovšem nyní společně s kolegy existenci druhé planety dementují. Několik let se čekalo nejen na další pozorování tranzitů planety „b“ ale především na přesná měření radiálních rychlostí mateřské hvězdy.

Není žádným překvapením, že k pozorování byl použit Hobby-Eberly Telescope na McDonald Observatory. K tomuto dalekohledu má více než blízko Aleksander Wolszczan, který dlouhodobě funguje jako spojka mezi polskou Toruní a USA.

Díky 32 novým světelným křivkám a 17 měřením radiálních rychlostí se podařilo potvrdit parametry planety „b“ (hmotnost 1,77 Jupiteru, poloměr 1,35 Jupiteru) ale žádná další planeta v systému objevena nebyla.

Zdroj: Constraints on a second planet in the WASP-3 system