Kosmický dalekohled Corot

CoRoT-25b a CoRoT-26b mají velmi nízkou hustotu.

Kosmický dalekohled CoRoT sice už formálně skončil, na nové objevy se však můžeme těšit i v nejbližších týdnech a měsících. Astronomové se totiž stále prokousávají velkým množstvím dat, které evropský lovec exoplanet nasbíral.

Objev exoplanet CoRoT-25b a CoRoT-26b sice ještě nebyl formálně zveřejněn, přesto si můžeme o těchto světech něco povědět. V obou případech se jedná o plynné obry, které obíhají blízko svých sluncí.

CoRoT-25b má hmotnost čtvrtiny Jupiteru ale jeho poloměr dosahuje hodnoty něco málo přes jeden Jupiter. Planeta obíhá s periodou necelých pěti dní kolem hvězdy spektrální třídy F.

CoRoT-26b je naproti tomu oběžnicí hvězdy podobné Slunci, která je ovšem přibližně dvojnásobně tak stará. Oběžná doba planety je 4,2 dní. Zajímavější jsou ovšem fyzikální parametry. Hmotnost tohoto obra je polovina Jupiteru, poloměr však o téměř třetinu větší než v případě Jupiteru.

Možná správně tušíte, že tito nafouknutí obři budou mít solidně nízkou hustotu. Ve škole nás učili, že kdybychom našli dostatečně velký oceán (mě se to zatím nepovedlo), tak by v něm Saturn dokázal plavat. Jeho hustota je totiž nižší než hustota vody. Konkrétně je to 0,7 gramů na centimetr krychlový. Nově objevené planety by ovšem hravě plavaly i v daleko řidším oceánu. Hustota CoRoT-25b je 0,15 gramů na centimetr krychlový, hustota CoRoT-26b pak dvakrát větší.

V určité fázi je také zveřejnění dalších planet. Za zmínku stojí CoRoT-30b, který je opakem výše dvou zmíněných světů. Obr o hmotnosti 3 ale poloměr jen 1 Jupiteru má hustotu 2,6 gramů na centimetr krychlový. Jde také o horkého jupitera, jeho oběžná doba je přes 9 dní.

Zajímavým a dosud v odborném tisku neuveřejněným objevem bude také CoRoT-32b. Jedná se o další nafouklou planetu, která obíhá kolem hvězdy typu Gamma Doradus, což jsou proměnné pulzující hvězdy.

Zdroj:  http://adsabs.harvard.edu/abs/2013A&A…555A.118A