Planetka Vesta. Credit: NASA

Astronomové objevili už 10 tisíc blízkozemních objektů.

Hledání blízkozemních objektů je nepochybně nejdůležitějším oborem astronomie. Tady nejde o technologický vývoj, ani o hledání mimozemšťanů nebo vody na Marsu. Tady jde o naše vlastní krky. Nedávný pád meteoritu v Rusku nám připomněl, že veškeré malicherné spory, války, politické ideologie a další omezenosti lidské rasy může v sekundě vymazat z povrchu zemského vesmírná deratizační jednotka. Nejde o sci-fi útok mimozemšťanů ale o dopad většího asteroidu nebo komety.

Kdysi je lovili astronomové profesionálové i amatéři přes fotografické desky, zápisky v bločcích a další techniky „a la na koleně“. Později přišly CCD kamery, internet a automatické přehlídky oblohy. Dnes žijeme v době, kdy se noc co noc po celém světě otevírají kopule zcela automatických kombajnů na objevy. Catalina Sky Survey, Pan-STARRS nebo LINEAR jen počet známých blízkozemních asteroidů v průběhu posledních necelých let zdvojnásobili. Dnes se počet blízkozemních planetek blíží hranici 10 000. Jen vloni jich bylo objeveno 476, to je 1,3 denně! Podrobné statistiky blízkozemních planetek najdete zde.

Vývoj počtu známých blízkozemních planetek. Credit: NASA
Vývoj počtu známých blízkozemních planetek (modře) a těch velkých (červeně) Credit: NASA

Určitý boom přišel v roce 2005, kdy američtí zákonodárci zaúkolovali astronomy, aby co nejdříve našli 90% blízkozemních objektů nad 140 metrů. Tahle trochu nelogická velikost nemá nějaký konkrétní význam. Je to zaokrouhlená hodnota – v přepočtu totiž jde o 500 stop (Američani no…).

Dnes se předpokládá, že blízkozemních objektů nad 140 metrů bude asi 15 tisíc. V Rusku ovšem dopadlo těleso, které mělo před vstupem do atmosféry kolem 15 metrů. Takových objektů budou mraky, vždyť jen těch nad 30 metrů, které by už mohly způsobit skutečnou katastrofu, a ne jen vymlácení nekvalitně zazděných oken (Rusové prominou), bude milion.

Před pár dny (18. června 2013) byl objeven asteroid s označením 2013 MZ5 o průměru asi 300 metrů. Není nikterak zajímavý a Zemi by neměl ohrozit. Přesto vešel tak trochu do historie „vesmírné obrany“. Jedná se totiž o desetitisící úlovek na poli blízkozemních objektů – tedy planetek i komet, které se přibližují k Zemi.

Zdroj: NASA