Planetární systém u červeného trpaslíka. Credit: David A. Aguilar (CfA)

Podrobnosti k nové studii…

Před pár dny jsme vám psali o nové studii, která na základě pozorování Keplera odhaduje, že kolem 6% červených trpaslíků obíhá planeta o velikosti Země v obyvatelné oblasti.

Na internetu už je k dispozici odborný článek, ze kterého se můžeme dozvědět podrobnosti. Vědci vzali na paškál celkem 3897 trpaslíků s povrchovou teplotou menší než 4000 K. Díky revizi dat se podařilo upřesnit velikost hvězd a tedy i planet. V případě 64 červených trpaslíků našel Kepler 95 kandidátů. Na základě statistické analýzy se podařilo zjistit, že:

• 39% červených trpaslíků hostí planetu o poloměru 1,4-4 Země a oběžnou dobou kratší než 50 dní.
  • 47% červených trpaslíků hostí planetu o velikosti 0,5 až 1,4 Země a a oběžnou dobou kratší než 50 dní.
  • 6% červených trpaslíků hostí planetu o velikosti Země (0,5-1,4 Země) v obyvatelné oblasti.

Spodní odhad počtu obyvatelných exoplanet u červených trpaslíků je s pravděpodobností 95% roven 1,5%. Se stejnou pravděpodobností lze tvrdit, že nejbližší obyvatelná tranzitující exoplaneta se nachází do vzdálenosti 94 světelných let a netranzitující do vzdálenosti 23 světelných let. Předpoklady vycházejí z toho, že většina hvězd v Galaxii a tedy i nejbližších hvězd jsou červení trpaslíci. Jen ve vzdálenosti do 10 parseků (32,6 světelných let) se jich nachází téměř 250.

Zajímavostí je, že zatímco výskyt planet o velikosti Země není závislý na teplotě mateřské hvězdy, ve skupině 1,4 až 4 Země pozorujeme úbytek planet s klesající teplotou. Zatímco u teplejších hvězd (3723-4000 K) se vyskytují planety v průměru kolem 60% z nich, u chladnějších hvězd (3122-3723 K) jen u 19%.

Zdroj: The Occurrence Rate of Small Planets around Small Stars