Sondy GRAIL. Credit: NASA

Mise sond GRAIL se chýlí k definitivnímu konci.

Vloni v záři se vstříc Měsíci vydala dvojice malých sond GRAIL (Gravity Recovery and Interior Laboratory), které později dostaly jména Ebb a Flow. Sondy byly na přelomu loňského a letošního roku navedeny na oběžnou dráhu kolem našeho kosmického souseda. Od 1. března do 29. května si pak sondy během oběhu ve výšce asi 55 km povídaly mezi sebou i se Zemí. Proměnlivá vzdálenost a rychlost posloužily k vytvoření nedávno zveřejněné gravitační mapy Měsíce. Díky ní jsme se dozvěděli velké množství nových informací. Zdá se, že měsíční kůra je mnohem tenší než se čekalo a pod povrchem Měsíce se nachází dosud neznámé útvary – vulkanické dajky. Měsíční povrch je také „v práškovém stavu“ a byl v minulosti pořádně rozmlácen. To by naznačovalo, že tzv. pozdní kosmické bombardování, při kterém byly pár set milionů let po vzniku Sluneční soustavy zasypány vnitřní planety a Měsíc planetkami, bylo delší a brutálnější, než se dosud myslelo.

Gravitační mapa Měsíce sestavena na základě měření sond GRAIL. Credit: NASA

Na bombardéry si teď zahraji samotné sondy. Jejich mise byla od srpna do prosince prodloužena poté, co snížily svou dráhu na pouhých 23 km a dostávali se tak jen 8 km nad nejvyšší měsíční útvary.

V pondělí je na programu derniéra celého programu GRAIL. Ve 23:28 našeho času narazí obě sondy do jednoho z kráterů v oblasti severního pólu Měsíce. Sondy čeká v rozmezí asi 30 sekund náraz do dvou kilometrů vysoké hory. Přestože rychlost dopadu nebude malá (1,7 km/s), nečeká se s ohledem na velikost sond, které jsou srovnatelné s pračkou, výron většího množství prachu. Zachytit aspoň něco se pokusí z oběžné dráhy sonda LRO, na Zemi úkaz pozorovatelný nebude.

Tip: sondy měly na palubě kameru pro popularizační účely, podívejte se na snímky Měsíce z těchto kamer: http://images.moonkam.ucsd.edu/main.php