Po kliknutí na mateřskou hvězdu se zobrazí informace také o exoplanetě. Zdroj: Stellarium

Program Stellarium nyní obsahuje také exoplanety.

Populární program Stellarium, ve kterém si můžete prohlédnout, jak vypadá obloha dnes večer ale klidně i jak vypadala v roce 2 před naším letopočtem, obsahuje řadu zajímavých rozšíření. Stellarium je rovněž populární mezi propagátory a popularizátory astronomie, protože pomoci něj můžete vytvářet pěkné mapy oblohy, které jsou navíc volně šiřitelné.

Stellarium také obsahuje řadu rozšíření. Můžete si nastavit například přelety družic apod. Novinkou je katalog exoplanet.

Jak to funguje?

Program Stellarium si můžete v češtině stáhnout zdarma zde: http://www.stellarium.org/cs/

Po nainstalování si můžete vyhrát s noční či denní oblohou. Nás ovšem zajímají exoplanety. Stačí kliknout na nastavení případně na klávesnici zmáčknout F2. V nabídce pak klikněte na zásuvné moduly, vyberete exoplanety, zaškrtnete spustit při startu a dáte nastavit.

Při dalším spuštění programu už máme exoplanety zakomponovány ve Stellariu. Stačí myší najet dolů – zobrazí se panel, na kterém najdete ikonku katalogu (viz obrázek níže). Klikněte na ní a na noční obloze vám vyskočí hvězdy s exoplanetami. Pokud na některou z nich kliknete levým tlačítkem, zobrazí se přehled informací o exoplanetě (hmotnost, oběžná doba, úhlová vzdálenost od hvězdy,…). Data jsou přebírána z katalogu exoplanet.eu.

Volně šířit a upravovat lze také API Stellaria (GNU General Public License). Pro nás je tak dobrou zprávou fakt, že do katalogu exoplanet můžete zasahovat a přidávat si do něj například nejčerstvější úlovky. Určitě to brzy využijeme :)