Světelná křivka druhého tranzitu KID 6867155. Nejhlubší část tranzitu trvala o 20 minut déle než v případě třetího a o 50 minut déle než u prvního tranzitu. Zdroj: Planet Hunters

Exoměsíc o průměru Země v datech z Keplera?

Jednou se mi už stalo, že existence exoplanety byla zpochybněna během psaní článku (a to píšu rychle). Ověřit existenci zejména menších exoplanet je opravdu nesnadné a zpochybnit existenci některé je naopak tak jednoduché. Planety u hvězdy Gliese 581 by o tom mohly vyprávět.

Nyní patrně přichází doba, kdy budeme muset na mnohé objevy pohlížet s ještě větší opatrností. Přichází éra objevů měsíců exoplanet. Simulace už dříve ukázaly, že Kepler může najít exoměsíce o průměru až 0,2 Země. Nejvíce se věří kombinaci pozorování měnící se doby tranzitu exoplanety (TDV) a rozdílu mezi jednotlivými tranzity (TTV). Problémem ovšem je, že řada těchto případů bude v říši spíše podezřelých. Označení kandidát na exoměsíc je už status poněkud vážnější.

Nu a jedním z prvních je KID 6867155. Exoplaneta o průměru necelých 8 Zemí a oběžné době 235 dní. Dlouhá oběžná doba znamená, že Kepler zatím pozoroval jen tři tranzity exoplanety. I tak se ale ve světelných křivkách objevují velmi zajímavé věci, které mohou ukazovat na gravitační vliv další planety v systému ale třeba také na existenci exoměsíce. V neposlední řadě, jak poznamenává Lucianne Walkowicz z Princetonu, může jít o vliv velké hvězdné skvrny. Pokud by ale přece jen šlo o exoměsíc, byl by poměrně velký, odhadovaný průměr je 1 Země!

Nejhlubší část druhého tranzitu trvala o 20 minut déle než v případě třetího a o 50 minut déle než u prvního tranzitu. K jednotlivým tranzitům pak dle odhadů došlo o 6 až 8 minut později, než mělo.

Podezřelého kandidáta objevili lidé z projektu Planet Hunters.

Zdroj: http://keplerlightcurves.blogspot.cz