Sarah Brightman, zdroj: Wikipedia

Sarah Brightman se otevírá šance na let do vesmíru

Mezinárodní kosmická stanice má dnes šest členů stále posádky, kteří se střídají v půlročních intervalech. Do vesmíru a zpět je dokáže dopravit jedna jediná kosmická loď – ruský Sojuz. Praxe je taková, že Sojuz se třemi kosmonauty přistane v kazašské stepi a o pár dní později odstartuje k ISS nová polovina posádky. Zbývající tři kosmonauti zůstávají na stanici a stejnou výměnu prodělají o něco později. Velitelem lodi je vždy Rus, druhý člen posádky je Američan a třetím je střídavě další Rus nebo zástupce některé z dalších zemí, které ISS staví (ESA, Japonsko,…).

Před  pár lety probíhala výměna posádky ISS jiným způsobem. Počet členů byl poloviční, dva členy vozil Sojuz a třetího americký raketoplán. Rusům tak zůstávala jedna sedačka v lodi volná a několikrát ji využili k týdennímu letu vesmírného turisty na stanici a zase zpět. Nyní ovšem raketoplány dolétaly a matematika je neúprosná. Šest členů posádky v půlročních intervalech znamená čtyři starty Sojuzu ročně a ani jedno volné místo. Vesmírná turistika se tak ze skutečných letů vrátila zpět do říše vizionářských snů.

Američané ovšem nyní údajně reálně zvažují, že někteří jejich astronauti by na stanici zůstali celý rok. Paradoxem je fakt, že tuto možnost Američanům před pár lety nabízeli Rusové, ale ti o tom nechtěli ani slyšet. Nyní je však jiná doba a USA se vezou na vlně úspěchu Curiosity a vesmírné ambice nabírají na obrátkách. Na ničem jiném než na vlně úspěchu se vézt nemohou. Startovací komplexy na Mysu Canaveral na pár let pro pilotované lety osiřely ale nebude to tak věčně. Roční pobyty by mohly být velmi přínosné pro přípravu dlouhodobých letů – k asteroidům nebo na Mars.

Čistě teoreticky by roční pobyt ve vesmíru neměl být z fyzického hlediska problém. Mnoho zkušeností s ním ovšem kosmické velmoci nemají. Američané vůbec a Rusové jen v případě několika kosmonautů, kteří rok a jeden dokonce 14 měsíců strávili na legendárním MIRu. Současné půlroční intervaly výměny však nejsou dány zdravotními důvody ale pouze životností Sojuzů.

Roční pobyt některých amerických členů posádky by měl opět otevřít dveře pro vesmírné turisty. Na druhou stranu si vyžádá složitá jednání a nový model letů Sojuzů a výměn posádek.

První bude Sarah Brightman

První turistkou po obnovení turistických letů by mohla být britská sopranistka Sarah Brightman (*1960). Zahájení ročních pobytů a let Brightmanové se ovšem neuskuteční dříve než v roce 2015. Pokud by se však Brightmanová do vesmíru skutečně vydala, byl by to z hlediska propagace kosmických letů jeden z největších kroků v historii. Bez urážky, ale dosavadní kosmičtí turisté byli sice úspěšní programátoři a podnikatelé, které ovšem mnoho lidí před letem do vesmíru neznalo. Let slavné zpěvačky by byl poněkud jiný šálek kávy…tak budeme držet palce Sarah!

TIP: Podívejte se na přelety Mezinárodní kosmické stanice! Časy pro vaše město naleznete na https://www.exoplanety.cz/iss/