1,93 m velký dalekohled na Observatoři Haute Provence, pomoci kterého se v roce 1995 podařilo objevit první exoplanetu u hvězdy hlavní posloupnosti. Dnes je na něm instalován spektrograf SOPHIE. Credit: Observatoire de Haute Provence

Astronomové zkoumali zajímavý systém KOI-13.

Evropští astronomové využili evropský spektrograf SOPHIE k průzkumu velmi zajímavého systému, který byl objeven dalekohledem Kepler. Jedná se o dvojici velmi rychle rotujících hvězd, které obíhají kolem společného těžiště.

Obě složky jsou od sebe vzdáleny jen 1,2 obloukových vteřin a jsou poměrně jasné (kolem 10 mag). Kepler objevil objekt o poloměru 2,2 Jupiterů, který by měl obíhat okolo hlavní složky (hvězdy A). Evropští astronomové se ovšem na základě svých pozorování a simulací domnívají, že objekt s označením KOI-13.01 obíhá spíše okolo kolegyně – hvězdy „B“. Keplerovi se totiž obě hvězdy jeví prakticky jako jedna, což není první ani poslední případ. Mimo jiné i proto se hvězdy, u kterých Kepler objeví kandidáta, pozorují spektrografem, aby se zjistily vlastnosti mateřské hvězdy a případně „poměry“ ve vícenásobných hvězdných systémech.

Některé týmy se pokoušely odhadnout hmotnost KOI-13.01 pouze na základě pozorování Keplera, což samozřejmě není zcela přesný postup. Horní limit hmotnosti objektu jim vyšel na cca 10 Jupiterů. Spektrograf SOPHIE přinesl trochu větší hodnotu, takže není zcela jasné, zda se jedna o horkého Jupitera či hnědého trpaslíka.

SOPHIE také našel další, v pořadí třetí hvězdu v systému, která by měla mít mezi 0,4 a 1 Sluncem a okolo dalších dvou hvězd obíhat s periodou 65 dní.

Zdroj: SOPHIE velocimetry of Kepler transit candidates VII. An additional companion in the KOI-13 system