Systém Kepler-35 v představách malíře. Credit: © Mark A. Garlick / space-art.co.uk

Čínsko-argentinský tým astronomů hlásí možný objev exoplanety u dvojhvězdy RR Cae.

Po nedávných objevech exoplanet, které obíhají okolo dvou hvězd (vizčlánek) kosmickým dalekohledem Kepler, ohlásil další podobný objev i mezinárodní tým astronomů. Exoplaneta byla nalezena u dvojhvězdy RR Cae pozorováním vzájemných zákrytů obou hvězd. Existence planety se projeví odchylkami v časech zákrytů dvojhvězdy, které jsou vyvolány gravitačním vlivem planety. Astronomové tedy získají světelnou křivku dvojhvězdy (graf závislosti jasnosti na čase), ve které jsou patrné dva periodické poklesy jasnosti (primární a sekundární minimum), jak se obě hvězdy navzájem zakrývají. K pozorování byl využit 2,15 metrový dalekohled Jorge Sahade (Argentina).

Zatímco Kepler objevil exoplanety u hvězd hlavní posloupnosti, dvojhvězdu RR Cae tvoří červený a bílý trpaslík. Exoplaneta má mít hmotnost 4,2±0,4 Jupiteru a okolo trpaslíků obíhá s periodou necelých 12 let ve vzdálenosti 5,3(±0,6) AU. Na základě analýzy dat se navíc předpokládá existence další planety s oběžnou dobou 26,3 let. Hmotnost mateřských hvězd se odhaduje na 0,44 (bílý trpaslík) a 0,18 (červený trpaslík) Slunce.

Zdroj: A Circumbinary Planet in Orbit Around the Short-Period White-Dwarf Eclipsing Binary RR Cae