Kosmický dalekohled Spitzer.

Kdyby byla exoplaneta WASP-14 b váženou dámou, mohli bychom říci, že pod ní sice váha kolabuje, do plavek se ale bez problémů vejde. Exoplaneta je 7x hmotnější než náš Jupiter ale pouze o 30% větší co do velikosti. Hustota takové planety se bude pohybovat okolo 4600 kg/m3.

WASP-14 b byla objevena už v roce 2008 pomoci tranzitní metody projektem SuperWASP. Teprve nedávno se však na její atmosféru podíval infračervený dalekohled Spitzer.

Planeta oběhne kolem své hvězdy za 2,2 dny po nepatrně protáhlé eliptické dráze. Jasmina Blecic a Joseph Harrington (University of Central Florida) připravili pozorovací program, během kterého kosmický dalekohled Spitzer pozoroval planet ve třech filtrech a tedy na třech vlnových délkách.

Výsledky pozorování byly následně porovnány s teoretickými modely. Co do složení atmosféry, WASP-14 b ničím extra nepřekvapila. Odheleny byly typické komponenty horkého Jupitera: vodík, kyslík, dusík a molekuly vody, oxidu uhelnatého, metanu, oxidu titanatého (TiO) a oxidu vanadnatého (VO).

Dvě poslední komponenty (resp. zejména oxid titanatý) byly dlouho považovány za viníky existence tzv. inverzní teplotní vrstvy, která způsobuje radikální nárůst teploty v atmosféře horkého Jupitera. Některé novější teorie i pozorování horkých Jupiterů ovšem naznačují, že TiO a VO nemusí mít s inverzní vrstvou nic společného, případně že existuje i jiný viník.

Kromě toho se podařilo zjistit, že WASP-14 b  jen velmi málo přerozděluje teplotu v atmosféře. V případě vázané rotace (planeta je k hvězdě natočena stále stejnou stranou) má planeta ve zvyku vyrovnávat teplotní rozdíly mezi denní a noční stranou. V případě WASP-14 b se tak ovšem neděje nebo jen velmi málo.

Zdroj: Thermal Emission of WASP-14b Revealed with Three Spitzer Eclipses