Dalekohled Hobby-Eberly Telescope, zdroj: Wikipedia

Počet letos objevených exoplanet stále roste. Do katalogů teď přibyly dva potvrzené objevy od Keplera a další od americko-polského týmu. Všechny úlovky mají něco společného s lidmi nebo observatořemi, které stály u objevu prvních planet mimo Sluneční soustavu.

KOI-135 b

Jeden z dalších potvrzených kandidátů od Keplera. Do koule o poloměru 1,2 Jupiteru se dokázala vměstnat hmota rovna 3,2 Jupiterům. Planeta obíhá okolo svého slunce s periodou 3 dnů.

KOI-204 b

Planeta podobná Jupiteru, jen poloměr je asi o 20% větší. Okolo mateřské hvězdy obíhá  s periodu 3,2 dní.

Oba kandidáty potvrdil spektrograf SOPHIE, který je nástupce slavného přístroje ELODIE, se kterým v roce 1995 objevili ženevští astronomové první exoplanetu u hvězdy hlavní posloupnosti (51 Peg b).

Polsko-americké objevy

Nedávno jsme vám psali o plánovaném lovci exoplanet, který bude instalován na texaském Hobby-Eberly Telescope pod taktovou Penn State University. Místní skupina PTPS (Penn State-Torun Planet Search) už nějaké ty exoplanetární výsledky na zdejším dalekohledu má. Spojení Penn State s univerzitou v polské Toruni není náhodné, pojítkem je Aleksander Wolszczan, který je objevitelem prvních exoplanet u pulsarů v roce 1992 a během svého života pracoval na obou univerzitách.

Tým představil objev tří planet pomoci metody měření radiálních rychlostí:

BD +48 738 b: hmotnost 0,91 Jupiteru, oběžná doba 292,6 dní a velká poloosa 1 AU.  Z měření vyplývá existence dalšího tělesa na vzdálenější dráze. Není však jasné, zda se jedná o planetu nebo hvězdného společníka. Pokud by dalším tělesem byl hnědý trpaslík, mohlo by nám to pomoci pochopit procesy, které se odehrávají ve velmi masivních protoplanetárních discích.

HD 240237 b: hmotnost 5,3 Jupiteru, oběžná doba 746 dní. Zajímavým kouskem je mateřská hvězda – spektrální třída K2III o hmotnosti 1,7 Slunce a poloměru 32 Sluncí!

HD 96127 b: hmotnost 4 Jupitery, oběžná doba 647 dní. Mateřská hvězda je podobně nafouknutý výlupek jako v předešlém případě. Poloměr 35 (± 17) Sluncí, hmotnost však jen 0,9 Slunce. Radiální rychlosti byly získávány v letech 2004 až 2009.