Některé zajímavé multiplanetární systémy, které Kepler objevil. Jedná se však zatím o pouhé kandidáty. Na vodorovné ose je vynesena oběžná doba ve dnech. Credit: Darin Ragozzine

Už jsme o tom psali mnohokrát. Od Keplera se příliš neočekávaly objevy početnějších planetárních systémů. Abychom totiž dokázali objevit u jedné hvězdy více planet tranzitní metodou, musely by všechny obíhat v jedné rovině, což vzhledem ke gravitačním interakcím (zejména po vzniku systému) není moc reálné. Dokonce to není běžné ani u nás doma ve Sluneční soustavě. Kepler přesto poskytl řadu objevů multiplanetárních systémů. Jedním z nejzajímavějších by mohl být KOI-500.

Systém s líbivým a snadno zapamatovatelným označením zatím patří do říše nepotvrzených objevů. Obecně však platí, že čím více planet se podaří u jedné hvězdy  tranzitní metodou nalézt, tím je existence všech planet pravděpodobnější. Pokud navíc planety obíhají dostatečně blízko od sebe, je šance pozorovat odchylky v časech tranzitů díky vzájemnému gravitačnímu ovlivňování. To může vést nejen k potvrzení existence ale také ke zjištění jejich hmotnosti bez nutnosti přesných spektrálních pozorování mateřské hvězdy (radiální rychlosti).

Dost možná to bude případ systému KOI-500. Šuškanda v kuloárech hovoří o tom, že odborná práce o tomto systému by mohla co nevidět spatřit světlo světa. Vzhledem k tomu, že jsme pesimisty (viz níže) a šuškandy bereme s rezervou, rozhodli jsme se vám tento systém představit už nyní, i když dosud nebyl potvrzen a jeho parametry spíše odhadujeme.

KOI-500 (KIC 4852528) bude patrně oranžovým trpaslíkem. Povrchová teplota hvězdy se odhaduje na 4250 K, hmotnost na 0,6 a poloměr na 0,7 Slunce. Na obloze byste tuto hvězdu hledali obtížně i menším dalekohledem, neboť její jasnost dosahuje jen 14,8 mag.

Kepler už během prvních měsíců odhalil možné tranzity pěti planet. Přechod každé z nich před diskem mateřské hvězdy trvá kolem dvou hodin. Z odhadovaných rovnovážných teplot je jasné, že žádná z planet nebude obíhat v obyvatelné oblasti či její blízkosti. Nejlépe je na tom KOI-500.2 s teplotou 584 K.

Kandidáti (řazeno dle vzdálenosti od hvězdy):

Systém KOI-500

KOI-500.02
2,8
9,52
0,076

Jak je patrné, čtyři z pěti planet obíhají blízko sebe. Pravděpodobnost odchylek v časech tranzitů je sice velká, ale je otázka, zda ulovení časování tranzitů (TTV) v silách kosmického dalekohledu Kepler. Nejde ani tak o přesnost, jako spíše o délku pozorování (mise), která nemusí stačit.

Zajímavým kouskem je však i KOI-500.05. Planeta by mohla mít poloměr jen 1,2 Země a hmotnost odhadem okolo 1,5 Země. Okolo hvězdy přitom obíhá 58x blíže než Země okolo Slunce. Teplota na povrchu by se mohla pohybovat okolo 1300 K.