Snímek hvězdy WASP-3 v souhvězdí Lyry.

O časování tranzitů (TTV), jako o jedné z „futuristických“ metod k odhalování nových exoplanet, jsme už na našem webu mnohokrát psali a jistě ještě psát budeme. Metoda rozšiřuje tranzitní fotometrii o dynamické efekty. Přesným pozorováním přechodů známé exoplanety před svou hvězdou, můžeme v časech tranzitů nalézt nepatrné odchylky, které vyvolává přítomnost další planety. Astronomové už mají na stole několik možných objevů exoplanet touto metodou. To, že TTV opravdu funguje, pak mohli prokázat na planetárním systému Kepler-11, kde několik z šesti objevených planet obíhá tak blízko od sebe, že si navzájem způsobují drobné poruchy v oběžných dobách. Tým Keplera je vyžil k tomu, aby jednotlivé planety „zvážil“.

Vraťme se ale zpět k TTV jako k metodě pro objevování exoplanet. Polský astronom Gracjan Maciejewski a jeho mezinárodní tým v loňském roce představil možné objevy dvou planet pozorováním tranzitů exoplanet WASP-3 b a WASP-10 b. Maciejewski mimochodem pracuje na Toruňské univerzitě, na níž působil i Aleksander Wolszczan, jenž stojí za objevem prvních exoplanet u pulsarů.

Existenci exoplanety WASP-3 c, kterou Maciejewski a jeho kolegové objevili pomoci časování tranzitů, nyní potvrdil Colin Littlefield (Univerzita Notre Dame). Podle jeho výsledků jsou sice v původní práci některé nepřesnosti, avšak TTV našel ve svých datech i on.

WASP-3 c má mít hmotnost asi 15 Zemí a okolo svého slunce obíhat v rezonanci 2:1 s již potvrzenou planetou WASP-3 b. Gravitační rezonancí rozumíme případ, kdy jsou oběžné doby planet v poměru celých kladných čísel.  Littlefield pozoroval celkem 5 tranzitů exoplanety WASP-3 b pomoci 28 cm velkého univerzitního dalekohledu. WASP-3 b má hmotnost kolem dvou Jupiterů a oběžnou dobu 1,84 dní.

YETI se hlásí o slovo

Další možné objevy díky TTV budou patrně následovat. Maciejewski totiž stál u zrodu projektu YETI (Young Exoplanet Transit Initiative), který si klade za cíl realizovat přesná měření tranzitů objevených exoplanet za účelem odhalení možných TTV a to pomoci dalekohledů o průměru 0,4 až 2 m, které se nacházejí po celém světě.

Zdroj: An Examination of Possible Gravitational Perturbations in the Transit Timing Variations of Exoplanet WASP-3b