Sonda Juno. Credit: NASA

Dnes v 17:34 by z Mysu Canaveral měla odstartovat nosná raketa Atlas 5 s kosmickou sondou Juno pro výzkum Jupiteru. K největší planetě Sluneční soustavy dorazí Juno za 5 let a bude naveden na polární oběžnou dráhu kolem planety. V podmínkách vysoké radiace, obrněná titanovou schránkou, se bude po dobu více než 70 měsíců snažit přijít na kloub mimo jiné magnetickému poli a vnitřní stavbě planety. Vědce budou rovněž zajímat polární záře, které pozoroval v oblasti Jupiterových pólů Hubblův dalekohled.

Předpověď počasí pro okamžik startu zatím vypadá dobře (70% pro start). Aktuální informace vám přineseme na naší Facebookové stránce a prostřednictvím Twitteru, který lze sledovat v pravém sloupci našeho webu.

Aktuální informace nejen o misi sondy Juno lze také sledovat na kosmonautickém fóru.

Start lze sledovat živě prostřednictvím NASA TV od 15:00 – odkaz.

Pokud se startem sondy Juno nenabažíte kosmonautických zážitků, můžete ve 23:53 sledovat prostřednictvím tohoto odkazu start evropské rakety Ariane-5ECA s družicí Astra-1N z kosmodromu Kourou (Francouzská Guyana). Jedná se o družici pro potřeby satelitní televize. Pokud máte doma například CSLink nebo Skylink, pak vám nizozemské družice Astra určitě nejsou neznámé. Astra-1N bude umístěna na pozici 28,2 E a později na 19,2 E, což je pozice, ze které řada z nás chytá například RTL, německý kanál Sport 1 i jednu z českých mutací Eurosportu.

Harmonogram startu sondy Juno:

Start je naplánován na 17:34, startovací okno nicméně trvá až do 18:43.

• T-00:02,7 –  raketa využívá ruské motory RD-180, které začínají pracovat necelé tři sekundy před startem.
  • T+00:01,1 – zážeh přídavných motorů na tuhé pohonné hmoty (SRB), nosná raketa se odpoutává od vypouštěcího zařízení, START!
  • T+01:44 – odpojení motorů SRB, nejdříve se odpojí dva, po 1,5 sekundách další tři.
  • T+03:25 – raketa odhazuje aerodynamický kryt.
  • T+04:27 – hlavní motor končí svou práci.
  • T+04:33 – motor se odpoutává od urychlovacího stupně Centaur
  • T+04:43 – zážeh urychlovacího stupně Centaur.
  • T+10:45 – po 10 minutách a 45 sekundách dosahuje urychlovací stupeň se sondou Juno parkovací oběžné dráhy, motor urychlovacího stupně je vypnut.
  • T+41:33 – Centaur opět nahozen, je čas dát sbohem rodné planetě.
  • T+50:34 – Centaur opět vypnut.
  • T+53:49 – sonda Juno se odpojí od urychlovacího stupně Centaur, začíná cesta k Jupiteru! (cca v 18:27 SELČ).

Nosná raketa Atlas 5 se sondou Juno. Credit: NASA