Antarktida (ilustrační foto). Autor: John E. Lester, flicker.com

Antarktida je pro astronomy zemí zaslíbenou. Pokud překousnete zimu a náležitě se vybavíte, můžete v tamním ledu hledat meteority nebo pozorovat oblohu za naprosto fantastických podmínek a dlouho trvající polární noci.

Mezinárodní tým astronomů v roce 2008 pozoroval z Antarktidy 10 000 hvězd po dobu 128 dní. Podařilo se jim tak získat velmi přesná fotometrická data, díky kterým odhalili 157 proměnných hvězd. Z tohoto počtu je 55% nezařazených, 27% jsou pravděpodobné zákrytové proměnné a 17% pulzující proměnné. Další kousky pak tvoří proměnné typu delta Scuti, gamma Doradus and RR Lyrae. V antarktických sítích však dost možná uvízla i jedna exoplaneta.

Astronomové pozorovali z Antarktidy ze stanoviště v nadmořské výšce 4093 m od března do července 2008, přičemž nejvydatnější byl červen s 110 358 snímky a celkem 613 napozorovanými hodinami. Celkem se pak podařilo získat 287840 snímků a 1614 napozorovaných hodin.

Nás samozřejmě nejvíce zajímá hvězda s označením CSTAR 072350 o jasnosti 9,86 mag. Jedná se o hvězdu spektrální třídy F5 a teplotě asi 6400 K. Astronomové u této hvězdy nalezli periodické poklesy jasnosti každých 9,91 dní a domnívají se, že by se mohlo jednat o exoplanetu. Pokud by se objev potvrdil, jednalo by se mezi tranzitujícími planetami o přírůstek s poměrně dlouhou oběžnou dobou. V kategorii tranzitujících exoplanet totiž převažují horcí Jupiteři s oběžnou dobou jen v řádu desítek hodin.

Zdroj: Photometry of Variable Stars from Dome A, Antarctica