Planety a trpasličí planety Sluneční soustavy

Za poslední dva roky nám do redakce dorazilo několik emailů s dotazem či kritikou, proč že to hyzdíme český pravopis a píšeme Sluneční soustavu s velkým „S“. Ano, pokud se nám do článku nevloudí omylem nějaká ta chyba, pak skutečně naši Sluneční soustavu píšeme s velkým „S“, ačkoliv pravidla českého pravopisu uvádí „s“ malé. Nejsme však jediní v české astronomii, kdo k této revoltě přistoupil.

Samotná pravidla jsou v tomto relativně flexibilní a dovolují určité změny, pokud to odborné hledisko vyžaduje. Tento krok je logický, neboť jazykověda nemůže zcela rozumět všem vědním oborům a jejich vývoji. A právě v oblasti astronomie takovýto vývoj v posledních letech nastal. Zvykli jsme si objevovat planety u cizích hvězd. Na našem webu a v časopise Gliese nazýváme hvězdy s planetami jako „mateřské hvězdy“ nebo méně často jako „slunce“. Ano, úzus připouští pojmenovat hvězdu s planetou jako slunce s malým „s“. Analogii nemusíme hledat příliš daleko a složitě. Máme zde přece měsíce planet (rozuměj jiných planet než Země), ale také náš Měsíc. Stejně tak zde jsou miliardy galaxií, ale náš vlastní hvězdný ostrov označujeme jako Galaxii s velkým „G“.

Analogicky bychom proto měli psát Sluneční soustava, máme-li na mysli náš vlastní planetární systém. Mluvíme-li však o systémech u jiných hvězd, můžeme je označit jako sluneční soustavy.

Náš web se sice řadí do tábora zastánců velkého S, ale na druhou stranu si musíme trochu rýpnout do stále ješitných a krátkozrakých astronomů. Jak totiž definujeme sluneční soustavu s malým „s“? Co to vlastně ta sluneční soustava je? V době, kdy astronomie nemá univerzální definici planety, která by řešila i situaci mimo Sluneční soustavu, je tato otázka více než na místě. Budiž nám výstrahou systémy, u kterých byly nalezeny objekty, jenž mohou být planetami ale i hnědými trpaslíky. Vtipnou kaši zřejmě jedly dva „objekty“ u hvězdy KOI-730 (viz náš článek). Dvě tělesa jsou sice stále v kategorii pouhých kandidátů, ale kdyby se jejich existence potvrdila, můžeme je nazývat planetami? Vždyť klíčovým bodem definice pojmu planeta je zmínka o tom, že planeta je objekt, jenž vyčistil okolí své dráhy. Dva kandidáti u hvězdy KOI-730 přitom obíhají okolo své hvězdy po stejné dráze! Jsou planetami? Můžeme systém u KOI-730 nazývat sluneční soustavou?

Je sluneční soustava systém s jednou planetou nebo s více planetami? Podvědomě možná cítíme chtíč označit jako sluneční soustavu systém, které je podobný naší Sluneční soustavě, avšak co znamená to „podobný“? Nebo chceme jako sluneční soustavu označovat ty planetární systémy, ve kterých byla nalezena alespoň jedna exoplaneta zemského typu či dokonce planeta s podmínkami k životu? V zahraničí často chápou sluneční soustavu jako synonymum pro planetární systém… jenomže jak můžeme definovat planetární systém, když nevíme, co je to planeta? Lze jako planety nazvat objety u pulsarů? Jak naložíme s hmotnými objekty na pomezí planet a hnědých trpaslíků?

Ano, na našem webu označujeme náš sladký a milý domov jako Sluneční soustavu. Těm dalším slunečním soustavách se však raději vyhýbáme, neboť není snadné tahat z klobouku pojmy, o kterých nevíme, co znamenají…

Jaký je váš názor? Hlasujte v anketě!

[poll id=“24″]