Družice WISE

Velmi blízko mají k exoplanetám hnědí trpaslíci. Jedná se o přechodnou fázi mezi planetami a hvězdami. Obecně se hnědý trpaslík často definuje jako objekt o hmotnosti 13 až řádově několika desítek Jupiterů. Samotná hranice 13 Mj byla definována jako potřebná ke spalování deuteria, což je základní rys hnědých trpaslíků. Poslední studie však ukázaly, že spíše než na hmotnosti, záleží především na počátečních podmínkách. Čistě teoreticky může být za hnědého trpaslíka považován i objekt o hmotnosti 11 Jupiterů. První hnědý trpaslík byl objeven před 15. lety. Ve vesmíru pracuje od konce roku 2009 americká družice WISE a jedním z jejích úkolů je pročesat blízké okolí našeho Slunce a nalézt dosud ukryté hnědé trpaslíky.

Družice WISE měla provést průzkum vesmíru v infračervené části spektra s dosud nebývalou přesností. Astronomové v datech hledají mimo jiné také blízké hnědé trpaslíky. Tyto objekty vyzařují jen velmi málo světla, takže nalézt je není nic jednoduchého. Krátké vlnové délky mají na snímcích z WISE modrou barvu. Naproti tomu objekty, které vyzařují na nejdelších vlnových délkách, mají barvu červenou.

Lovci hnědých trpaslíků se zaměřují na zelenou barvu. Jako krásné smaragdy se jeví chladní hnědí trpaslíci. Na fotografii v tomto článku je hnědý trpaslík s poetickým názvem WISEPC J045853.90+643451.9, který WISE objevila v souhvězdí Žirafy. Teplota trpaslíka se odhaduje na pouhých 600 K – neboli 326°C, což se už docela blíží teplotě rozpálené trouby ve vaší kuchyni.

Hnědý trpaslík WISEPC J045853.90+643451.9 (zelený „puntík“) na snímku z družice WISE. Credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA

WISE by mohla potvrdit existenci třídy Y hnědých trpaslíků, která je už delší dobu předpovídána. Jedná se o velmi chladné trpaslíky o teplotě i pod 500 K. Kromě toho existuje reálná šance, že se podaří objevit hnědé trpaslíky v nejbližším okolí našeho Slunce.

Více o hnědých trpaslicích: Vesmírní bubáci v okolí našeho Slunce? Aneb o hnědých trpaslících a Jodie Foster