Exoplaneta Corot-7b a její mateřská hvězda v představách malíře.

Zatím bez většího zájmu médií i astronomických webů proplouvá vodami exoplanetární astronomie zpráva o objevu třetí exoplanety u hvězdy CoRoT-7. Exoplaneta zatím levituje v oblasti horkého kandidáta a na potvrzení její existence se netrpělivě čeká. Situace je okořeněna zejména tím, že u hvězdy CoRoT-7 se podařilo objevit již dvě kamenné exoplanety o hmotnosti 4,7 a 8,4 Zemí.

Celý příběh se začal psát v únoru 2009, kdy kosmický dalekohled CoRoT objevil dosud nejmenší exoplanetu u hvězdy hlavní posloupnosti. CoRoT-7 b má hmotnost 4,7 Mz a poloměr 1,6 Rz.

Exoplaneta obíhá okolo svého slunce ve vzdálenosti jen 0,017 AU s dobou oběhu 20 hodin 29 minut a 10 sekund

V září loňského roku oznámili vědci objev druhé exoplanety. Úspěch si tentokrát na své konto připsal slavný spektrograf HARPS, který je umístěn na 3,6 m dalekohledu Evropské jižní observatoře. CoRoT-7 c má hmotnost 8,4 Mz a okolo hvězdy obíhá ve vzdálenosti 0,04 AU s periodou 3,7 dne.

Třetí exoplaneta?

Mezinárodní tým astronomů z Německa, Rakouska, Francie a Nizozemska analyzoval data ze spektrografu HARPS a upřesnil hmotnost exoplanety CoRoT-7 b na 6,9 ± 1,4 Země, což je o něco více, než činí předešlé odhady. Kromě toho se podařilo nalézt třetí exoplanetu u dané hvězdy. CoRoT-7 d má mít hmotnosti asi 19,5 Země a obíhat okolo svého slunce s periodou 9 dní. K potvrzení existence planety jsou však potřeba další spektroskopická pozorování. Pokud by se existence třetího planetárního průvodce potvrdila, měli bychom u hvězdy CoRoT-7 poměrně pěknou rodinku, skládající se ze dvou kamenných exoplanet typu super-Země a jednoho plynného obra o hmotnosti nepatrně větší ve srovnání s Neptunem.

Více o planetárním systému u hvězdy CoRoT-7: