Hvězda Gliese 876

Astronomům se podařilo objevit čtvrtou exoplanetu u červeného trpaslíka Gliese 876. Podle odhadů má nový úlovek hmotnost téměř na chlup přesnou jakou náš Uran. Okolo červeného trpaslíka obíhá exoplaneta s periodou 124 dní a je v orbitální rezonanci se dvěma dalšími kolegyněmi.

Z hvězdy Gliese 874, kterou najdeme ve vzdálenosti 15 světelných let v souhvězdí Vodnáře, se stává pravá celebrita. Už v roce 1998 se astronomům podařilo objevit u hvězdy první exoplanetu s označením Gliese 876 b o hmotnosti 2,2 Jupiteru a oběžné době 61 dní. Jednalo se o první exoplanetu u červeného trpaslíka. V dalších letech přibyly další dva kousky. Gliese 876 c má hmotnost 0,7 Jupiteru a oběžnou dobu 30 dní. Dosud poslední známou exoplanetou byla Gliese 876 d, která má hmotnost jen 6,7 Zemí a oběžnou dobu 1,9 dne.

Nyní vědci ohlásili objev exoplanety Gliese 876 e. Hmotnost nového planetárního průvodce je 14,6 Zemí, což téměř přesně odpovídá našemu Uranu ve Sluneční soustavě.

Co však astronomy zaujalo nejvíc, je orbitální rezonance hned tří exoplanet v systému. Gliese 876 b a Gliese 876 c jsou v rezonanci 2:1. Nová exoplaneta Gliese 876 e je pak k „b“ v rezonanci 2:1 a k planetě „c“ v poměru 4:1.

Planetární soustava u červeného trpaslíka Gliese 876 v představách malíře. Credit: NASA/G. Bacon (STScI)

Orbitální rezonance (Laplaceova rezonance) je vlastnost pohybu dvou těles, které obíhají kolem centrálního tělesa (v našem případě hvězdy Gliese 876). Oběžné doby jsou v případě orbitální rezonance v poměru malých celých čísel. Orbitální rezonanci můžeme vidět i u nás doba ve Sluneční soustavě a to např. mezi Jupiterem a Saturnem (2:5), některými měsíci Jupiteru apod.

O planetárním systému u hvězdy Gliese 876 jsme už dříve psali – viz článek.

Zdroj: The Lick-Carnegie Exoplanet Survey: A Uranus-mass Fourth Planet for GJ 876 in an Extrasolar Laplace Configuration