Kometa C/2009 R1 (McNaught). Autor: Michael Jäger, A 71 Stixendorf, 6. června 2010, zdroj: spaceweather.com

Přátelé noční oblohy se v průběhu června mohou těšit na planety i kometu C/2009 R1 (McNaught), která bude viditelná pouhým okem.

Měsíc červen je měsícem krátkých nocí a dlouhých dní. Ve staré češtině se začátku června říkalo „podletí“ — doba předcházející létu, podobně jako podzim předchází zimu. Je to zvláštní čas. Tak jako v tomto roce, i v jiných letech bývá jasno a teplo, Slunce svítí celý den, ale přitom ještě není největší horko. Některé národy, zejména severské a pobaltské, slaví svátek letního slunovratu, který nastává 21. června. U nás tento svátek vymizel.

Letos nastane letní slunovrat 21. června ve 12 h 28 min SEČ.

Tento čas není pro astronomická pozorování právě nejvhodnější, už jen proto, že je tolik světla. Také planety a Měsíc, pokud jsou v červnu v opozici se Sluncem, jsou nízko, jen kolem 20° nad jižním obzorem, a to je k jejich pozorování nepříznivé.

Viditelnost planet v červnu 2010

• Merkur – ráno velmi nízko nad východním obzorem, méně příznivá západní elongace, v souhvězdí Berana (velmi špatně pozorovatelný)
  • Venuše – nízko nad večerní obloze, zapadá před půlnocí, v souhvězdí Raka
  • Mars – v první polovině noci v souhvězdí Lva, blízko nejjasnější hvězdy Regulus
  • Jupiter – na ranní obloze v souhvězdí Ryb (nedaleko hranic s Vodnářem)
  • Saturn – v první polovině noci v souhvězdí Panny
  • Uran – v první polovině noci v souhvězdí Ryb (nedaleko hranic s Vodnářem) – 6. 6. v 18 h konjunkce s Jupiterem
  • Neptun – nízko na ranní obloze v souhvězdí Vodnáře (pozorovatelný od června do listopadu)

Úkazy planet v červnu 2010

• 6. 6., 20 h Jupiter (-2,4 mag) v konjunkci s Uranem (Jupiter 0° 28′ jižně), přiblížení viditelné ráno 6. nebo 7. 6.
  • 14. 6., 21 h Měsíc v konjunkci s Polluxem (Pollux 8,94° severně; ++)
  • 15. 6., 7 h Venuše (-4,0 mag) v konjunkci s Měsícem (Venuše 4,5° severně; ++)
  • 17. 6., 21 h Mars (+1,2 mag) v konjunkci s Měsícem (Mars 6,8° severně; ++)

Kromě prvního nastanou všechny úkazy v noci nad obzorem.

Kometa C/2009 R1 (McNaught)

Kometa se bude pohybovat nízko nad severozápadním a severním obzorem a dosáhne jasnosti kolem 5 mag. Některé prameny uvádějí ještě vyšší jasnost. Kometa by měla být pozorovatelná pouhým okem nebo (raději) malým dalekohledem.

Poloha komety C/2009 R1 (McNaught) nad severním obzorem od 10. 6. do 30. 6. 2010. Mapka je vytvořena pomocí programu Stellarium.

Kometu objevil R. H. McNaught 9. září 2009 na snímcích pořízených v rámci projektu Siding Spring Survey 50cm Schmidtovou komorou. Kometa se pohybuje po mírně hyperbolické dráze. Kometa projde periheliem 2. července 2010 ve vzdálenosti 0,405 AU od Slunce. V době perihelia bude kometa 1,3 AU od Země.

Díky vysoké deklinaci bude v červnu pozorovatelná nízko (asi 20°) nad severozápadním obzorem v souhvězdí Andromedy, odkud přejde do Persea a posléze do Vozky. Na začátku června se bude nacházet asi 45° od Slunce. Její vzdálenost od Slunce se ale bude rychle zmenšovat. V polovině června bude jen 30° a 26. června pouhých 21°, takže přestane být pozorovatelná. Po konjunkci se Sluncem přejde na jižní oblohu.

Podrobné hledací mapky lze najít na astrovm.cz a efemeridy na stránkách České skupiny pozorovatelů planet.

Zdroj: Hvězdářská ročenka 2010