Fotografie laviny na Marsu ze sondy MRO (NASA/JPL/University of Arizona).

Velmi zajímavé snímky ze sondy MRO zveřejnila v těchto dnech NASA. Pokud se podíváte na fotografie laickým okem, možná vás napadne, že na povrchu Marsu došlo k rozlití většího množství vody. Nenechme se však zmást, v tomto případě se jedná o lavinu.

Kosmické sondy v uplynulých letech zachytily svými přístroji z oběžné dráhy velké množství lavin. Mnoho vědců se domnívá, že spouštěcím mechanismem bývá velmi často led. Během roku dochází na Marsu k sezónním změnám teploty, což vyvolává expanzi a kontrakci podpovrchových zásob ledu. Jedná se sice o nepatrné změny, které však nezřídka kdy mohou vyvolat na strmějších svazích sesuv půdy.

Kosmická sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) nyní zachytila lavinu na svahu největší sopky ve Sluneční soustavě. Olympus Mons se vypíná do výšky 27 kilometrů nad nulovou nadmořskou výšku Marsu.

Přístroj CTX (Context Camera) na palubě sondy MRO se podíval na stejnou část sopky 18. listopadu 2007 a následně 14. února 2010. Zatímco na prvním snímku není nic neobvyklého, na druhém se objevila lavina. K sesuvu půdy tak muselo dojít někdy mezi listopadem 2007 a únorem 2010. Dne 31. března 2010 se zvídavá kamera sondy podívala na oblast podrobněji a našla viníka. Za sesuvem půdy není tentokrát led ale dopad kosmického vetřelce.

Na fotografii vpravo je vidět lavina na okraji sopky Olympus Mons. Snímek pořídila sonda MRO dne 31. března 2010, šipka ukazuje na kráter. Za jeho vyhloubením je meteorit, jehož dopad sesuv půdy vyvolal. Vlevo jsou snímky stejné oblasti z 18. listopadu 2007 a 14. února 2010.

Nový impaktní kráter na Marsu má průměru jen 4,5 metrů a podle propočtu ho vyhloubilo těleso o velikosti asi 50 centimetrů. Mars má řidší atmosféru než naše Země, takže kosmičtí poutníci nejsou při dopadu tolik zbrzdění.

Dopad planetky musel materiál na svahu značně „pocuchat“, neboť jak je ze snímku patrné, lavinové pole měří na délku více než 500 metrů.

Zdroj: universetoday.com