Kresba: Mars Express

Nikdy v historii se žádná kosmická sonda nedostala tak blízko marsovského měsíce Phobos. Ve středu ve 21:55 prolétl evropský Mars Express ve vzdálenosti pouhých 67 kilometrů od povrchu jednoho ze dvou měsíců planety Mars.

Středeční průlet sondy Mars Express okolo Phobosu si oko astronomického fajnšmekra asi příliš neužilo. Téměř všechny přístroje sondy byly vypnuty. Mars Epxress vysílal směrem k Zemi pouze „čistý“ signál. Na naši rodnou hroudu putoval rádiový signál rychlostí světla pouhých 6 minut a 30 sekund. Mars je v současné době vzdálen od Země jen 116 milionů kilometrů – viz článek o opozici Marsu.

Vědci z ESA využijí tzv. Dopplerova jevu, aby prostudovali vnitřní strukturu měsíce. Během průletu okolo Phobosu se sonda na okamžik dostala do jeho gravitačního vlivu. Vzhledem k relativně malé hmotnosti měsíce (asi miliardtina hmotnosti Země) byl tento vliv pro průběh letu sondy zanedbatelný, avšak v rádiovém signálu se projevil.

Evropská kosmická agentura si delikátní manévr už dříve nacvičila a detailně připravila celý jeho průběh. Původně měla sonda prolétnout okolo Phobosu ve vzdálenosti jen 50 km. Mars Expres by se ovšem na okamžik dostal do zákrytu za Phobos a ztratil by se tak z dosahu pozemních radioteleskopů.

Phobos je jedním ze dvou měsíců Planety Mars. Jeho chemické složení a tvar (27 km × 22 km × 19 km) silně evokuje podezření, že se ve skutečnosti jedná o zachycenou planetku.

Phobos objevil 17. srpna 1877 Asaph Hall, pouhých šest dní po objevu prvního měsíce Marsu, Deimosu. První snímky tohoto měsíce z blízka pořídily v roce 1971 sonda Mariner 9 a šest let na to kolega Viking 1.

Měsíc Phobos.

Fotografie v neděli

Mars Express má před sebou sérií průletu okolo Phobosu. Při každém setkání se vědci z ESA zaměří na něco jiného. Další průlet je naplánován na neděli 7. března, kdy se sonda sice přiblíží na vzdálenost 107 kilometrů a v akci bude kamera pro vysoké rozlišení HRSC. Můžeme se tak těšit na nové úchvatné snímky tohoto tajuplného světa.

Informace o průletech sondy Mars Express vám budeme průběžně v následujících dnech až do odvolání přinášet v tomto článku a na facebooku. Odkaz na článek nalezne na titulní stránce vpravo nahoře.

Doporučené odkazy

Exoplanety.cz on Facebook

Aktualizace:

Pondělí 15. března (17:40): byly zveřejněny nové fotografie Phobosu z nedávného průletu sondy Mars Express – odkaz.

Sobota 6. března (20:58): při středečním průletu vysílala sonda Mars Express pouze čistý signál. Cílem ojedinělého experimentu je zmapování vnitřní struktury Phobosu na základě využití Dopplerova jevu. Záznam signálu ve formátu mp3 si můžete poslechnout v odkaze. Vědci předpokládají, že Phobos je ve skutečnosti velmi porezní hromadou suti. Vyznačuje se velmi nízkou hustotou. V 50. letech dokonce někteří přišli s úvahami, že měsíc je dutý. Své domněnky zakládali na zvláštnostech oběžné dráhy Phobosu. Oběžná doba měsíce se vlivem slapových sil Marsu postupně zkracuje. Za 50 milionů let by se měl Phobos zřítit na povrch rudé planety, ještě dříve ho však zřejmě roztrhají slapové síly planety.

Sobota 6. března (20:51): zítra proběhne další z průletu okolo Phobosu a to ve vzdálenosti 107 km. V akci bude tentokrát i kamera pro vysoké rozlišení HRSC a další přístroje.

Další plánované průlety okolo Phobosu – v závorce je uvedena vzdálenost od měsíce:

• 07. března (107 km)
  • 10. března (286 km)
  • 13. března (476 km)
  • 16. března (662 km)
  • 19. března (848 km)
  • 23. března (1341 km)
  • 26. března (130 km)

Středa 3. března (22:15): podle ESA proběhl průlet bez problémů. Na výsledky si budeme muset pochopitelně počkat. Už v neděli se ale odehraje další randezvous a kamera sondy bude tentokrát v ostré akci. Můžeme se tak těšit na nové snímky měsíce.

Středa 3. března (21:55):: Mars Express prolétá ve vzdálenosti 67 km od povrchu měsíce Phobos.

Středa 3. března (21:51):: zajímavé! Signál ze sond Mars Express chytají také radioamatéři – parametry: 8420,195 MHz, +10dB, 2000 Hertz band.

Středa 3. března (21:40): všechny radioteleskopy, zapojené do této kampaně, už přijímají signál ze sondy Mars Express. ESA ústy Martina Paetzholda potvrdila, že radioteleskop sítě DSN přijímá bez problémů.

Pohled do řídicího střediska

Středa 3. března (21:25): už to teče! Řeč není o pivu, ale o signálu ze sondy Mars Express. Na fotografii (odkaz) je vidět signál z 35 m radioteleskopu, který se nachází ve španělském Cebreros.

Středa 3. března (20:25): pěkná kresba (screen z animace) průletu sondy Mars Express okolo Phobosu s Marsem v pozadí. Mrkněte na odkaz na webu ESA.

Středa 3. března (17:15): ESA potvrdila, že z dnešního průletu žádné snímky nebudou. Má to tři důvody: 1) Sonda bude prolétat nad noční stranou měsíce, 2) Rychlost průletu bude příliš vysoká na pořizování detailních snímků a především 3) všechny vědecké přístroje musí být vypnuty, aby nerušily unikátní rádiový experiment.

Středa 3. března (17:10): Radioteleskop v Robledo de Chavela (60 km od Madridu) s průměrem 70 m, který je součástí sítě Deep Space Network americké NASA, bude dnes večer hlavním „uchem“, které bude přijímat signály ze sondy Mars Express. Do kampaně se ale zapojí i další radioteleskopy: Metsahovi (14 m, Helsinki, Finsko), Wettzell (20 m, Mnichov, Německo a Yebes (40 m, Madrid, Španělsko). Posledně jmenovaný je na pěkné fotografii v odkaze.

Animace: Phobos ve 3D