Kresba: exoplaneta WASP-12 b, mateřská hvězda, prstenec materiálu a možná druhá exoplaneta v systému

V roce 2008 byl ohlášen objev exoplanety WASP-12 b. Jedná se o typického horkého Jupitera, obíhající okolo hvězdy, jenž se podobá našemu Slunci. Nová studie mezinárodního týmu astronomů ukazuje na klíčovou úlohu slapových sil mateřské hvězdy v dalším osudu exoplanety.

Účinky slapových sil blízkého vesmírného tělesa můžeme na Zemi pocítit na vlastní kůži v podobě přílivu a odlivu. Země je vystavena účinkům slapových sil Měsíce, ale také Slunce a ve velmi malé míře také ostatních planet.

Exoplaneta WASP-12 b je v poněkud jiné situaci. Okolo svého slunce obíhá ve vzdálenosti jen asi 1,5 milionů kilometrů s periodou 1,09 dne. Díky malé vzdálenosti od hvězdy je povrch přivrácené strany plynného obra rozžhaven na teplotu až 2 200°C. WASP-12 b tak patří mezi „nejteplejší“ známé exoplanety.

To však nejsou hlavní problémy, které WASP-12 b má. Astronomy zaujaly především její zajímavé proporce. Exoplaneta má hmotnost 1,4 Jupiteru ale poloměr 1,8x větší než obr Sluneční soustavy.

Mezinárodní tým vědců z Národní astronomické observatoře v Číně a Univerzity v Santa Cruz se zabýval otázkou, zda jsou slapové síly mateřské hvězdy dostatečné k tomu, aby způsobovali „nafukování“ exoplanety.
Studie dává na tuto otázku kladnou odpověď. Slapové síly způsobují uvnitř tělesa tření, které vytváří vnitřní teplo. Právě tento mechanismus je zodpovědný za nafukování exoplanety, jenž svým tvarem připomíná spíše ragbyový míč.

Oběžná dráha exoplanety WASP-12 b v katalogu Planetární společnosti.

Velikost je pro exoplanetu v současné době největší problém. Gravitace už nedokáže držet hmotu pohromadě, takže WASP-12 b ztrácí každou sekundu až 6 miliard tun materiálu. Ten ovšem nepadá přímo do ohnivé náruče mateřské hvězdy, ale vytváří spirálovitý prstenec. WASP-12 b se podle odhadů vypaří během asi 10 milionů let.

Analýzy orbitálních parametrů ukazují, že okolo hvězdy může obíhat ještě jedna méně hmotná exoplaneta typu super-Země. Pokud by se nám podařilo tento zatím ukrytý svět objevit, mohlo by nám to poskytnout další cenné informace do celkové mozaiky našich představ o umírajícím horkém Jupiteru jménem WASP-12 b.

Exoplaneta WASP-12 b byla objevena pomocí slavného projektu SuperWASP. Automatická přehlídka oblohy má dva kamerové systémy v Jižní Africe a na Kanárských ostrovech a zabývá se hledáním exoplanet tranzitní metodou. Objev exoplanety byl oznámen 1. dubna 2008.