Protoplanetární disk u hvězdy 51 Ophiuchi

Nejen výzkumem exoplanet je dnešní „planetární astronom“ živ. Velmi cenné informace získáváme z výzkumu protoplanetárních disků, jenž obklopují mladé, blízké hvězdy. Pohled na planetární porodnice nám může napovědět, jak vznikla naše Sluneční soustava a jak se rodí planety ve vesmíru. Výzkumem protoplanetárních disků se astronomové chlubili už před objevem první exoplanety. Slavný Keckův dalekohled se nyní podíval na disk u hvězdy 51 Ophiuchi.

Hvězda 51 Ophiuchi se nachází ve vzdálenosti 410 světelných let od Země, směrem k souhvězdí Hadonoše. Mladou hvězdu spektrální třídy B9 obklopují dva disky z plynu a prachu, ve kterých se dost možná rodí nové planety. Na disky se zaměřily Keckovy dalekohledy, nacházející se na vyhaslé sopce Mauna Kea na Havaji. Oba dalekohledy o průměru primárního zrcadla 10 metrů, mohou pracovat společně jako interferometr.

Pozorovat protoplanetární disk u hvězdy není jednoduché, neboť je přezářen světlem mateřské hvězdy. Astronomové proto využívají technologii, díky které dokáží odstínit velkou část světla hvězdy. Tato technika je principiálně podobná koronografu, používanému při pozorování sluneční koróny. Na rozdíl od něj však není odstínění světla vzdálené hvězdy zajištěno pouze fyzickou překážkou v přístroji, ale i dalšími postupy.

Vraťme se ale zpět k disku u hvězdy 51 Ophiuchi. Keckovým dvojčatům se podařilo pozorovat disk v různých vlnových délkách s nebývalou přesností.

Podle výsledků se zdá, že disk má 100 000x větší hustotu, než oblak plynu a prachu, ze kterého vznikla Sluneční soustava. Astronomům se podařilo rozlišit dva disky a určit velikost prachových zrn v nich.

Vnitřní disk má větší zrna o velikosti 10 mikrometrů a více a nachází se ve vzdálenosti asi 0,4 až 4 AU. V naší Sluneční soustavě by disk zaujal prostor mezi oběžnou dráhou Merkuru a hlavním pásem planetek.

Vnější disk obsahuje zrnka o velikosti jen asi 0,1 mikrometrů a nachází se ve vzdálenosti 7 až 1200 AU! V našem planetárním systému by zaplnil prostor mezi oběžnou dráhou Saturnu, až zhruba desetinásobkem vzdálenosti vnějšího okraje Kuiperova pásu.

V protoplanetárních discích se větší zrna nacházejí ve vnitřních částech systému a malá zrnka a plyn jsou obvykle vytlačeni hvězdným větrem do vnějších oblastí nebo dokonce zcela mimo systém do kosmického prostoru. Hvězda 51 Ophiuchi září 260x více než naše Slunce, drobná prachová zrnka tak nemají v její blízkosti šanci „přežít“ a jsou vytlačeny do vnějšího disku.

Zdroj: spaceref.com