Exoplaneta

Projekt SuperWASP si připsal v krátké době další zářez na pažbě. Před pár dny jsme Vás informovali o objevu exoplanety WASP-17 b, jenž je velmi lehká a obíhá v opačném směru. Ve středu 26. srpna byl oznámen objev exoplanety WASP-18 b, které se značně rychle krátí čas…

Exoplaneta WASP-18 b má hmotnost 10 Jupiterů a obíhá okolo své mateřské hvězdy s periodou menší než jeden den!

Obě tělesa na sebe působí navzájem značnými slapovými silami. Na povrchu hvězdy to může vytvářet v okolí rovníku až několik kilometrů vysokou „bouli“. Exoplaneta se postupně ke hvězdě přibližuje po smrtící spirále, slapové síly narůstají a po překročení kritické meze, bude planeta zničena. Podle výpočtů by se tak mělo stát za 50 000 let, ale možná i mnohem později. Astronomové zatím o působení slapových sil u podobných netradičních párů nemají dostatek informací. Výzkum je na počátku, ale během několika let bychom mohli znát odpovědi na některé otázky a vypočítat přesně zbývající délku života exoplanety WASP-18 b.

Nová exoplaneta byla objevena metodou tranzitní fotometrie projektem SuperWASP, který disponuje 8. širokoúhlými kamerami na Kanárských ostrovech a v Jihoafrické republice.

Podrobnější informace najdete v nejbližším vydání časopisu Gliese.