Gran Telescopio Canarias, autor: Miguel Briganti (SMM/IAC)
Na stavbě Velkého kanárského dalekohledu spolupracují čtyři organizace ze třech států světa. Majoritní podíl má Španělsko (90%), o zbytek se rovným dílem podělilo Mexiko a USA. Není bez zajímavosti, že „stopy“ zúčastněných organizací nalezneme také v České republice.

Jednotlivá procenta odpovídají vloženým finančním prostředkům a současně také podílu na pozorovacím čase.

Za Španělsko se na projektu podílí od začátku Kanárský astrofyzikální institut (Instituto de astrofísica de Canarias). Finanční prostředky pak plynuly mimo jiné z rozpočtu kanárské vlády, španělské vlády a z Evropského fondu regionálního rozvoje.

Mexiko zastupuje Astronomický ústav Mexické národní autonomní univerzity (Instituto de Astronomía, Universidad Nacional Autónoma de México – IA UNAM) a Národní ústav pro optiku, elektroniku a astrofyziku (Instituto Nacional de Astrofísica, Óptica y Electrónica – INAOE). Finance pak zajistila mexická Rada pro vědu a techniku.

Ze spojených států se na projektu podílí Floridská univerzita (University of Florida).

Především Mexiko bylo pro Španělsko logickým partnerem. Mezi oběma státy panují nadstandardní politicko-ekonomické vztahy a neexistuje prakticky žádná jazyková bariera. Kromě toho mexičtí a španělští astronomové v posledních 30 letech značně spolupracují. Překážkou tak nebyla ani velká vzdálenost. GTC je od sídla Astronomického institutu v mexickém hlavním městě vzdálen přesně 8 826 kilometrů vzdušnou čarou.

Mexiko mělo eminentní zájem se stavby GTC zúčastnit, neboť samo by podobný projekt realizovat nemohlo. Podíl na GTC je pro zemi opeřeného hada vstupenkou do první astronomické ligy. Mexiko se na projektu podílí oficiálně od roku 2001.

Floridská univerzita od začátku věřila, že Španělsko má kapacity a schopnosti postavit obří špičkový dalekohled. Její pracovníci však přesto přiznávají kuriózní problémy v začátcích spolupráce. Astronomové z Floridy si museli zvyknout na mexicko-španělskou kulturu a také na fakt, že téměř všechny dokumenty byly (hlavně na začátku) ve španělštině.

Gran Telescopio Milimétrico
Výborná spolupráce mezi organizacemi se nakonec rozrostla do dalších oblastí. Studenti i neastronomických oborů jezdí na Floridskou univerzitu na stáže a mezi španělskými, floridskými a mexickými astronomy probíhá spolupráce i na projektech mimo GTC. Španělé například dostali přístup k největšímu a nejkvalitnějšímu radioteleskopu pro výzkum v oblasti milimetrové astronomie. Gran Telescopio Milimétrico (GTM) se nachází na vrcholu vulkánu Sierra Negra poblíž mexického města Puebla ve výšce asi 4 600 metrů. Jedná se o společné dílo Univerzity Massachussets a zmíněného Mexického národního institutu pro astrofyziku, optiku a elektroniku (INAOE). Stavba radioteleskopu začala už v roce 1997 úpravou vrcholu vyhaslé sopky. Hlavní částí teleskopu je 50 metrová anténa, která je největší pohyblivou anténou na světě. Hmotnost celé soustavy je 2 000 tun. Teleskop operuje ve vlnových délkách od 0,85 mm do 4 mm a zaměřuje se především na astrofyziku (výzkum jader galaxií, protoplanetárních disků, evoluce hvězd atd.), ale také na tělesa sluneční soustavy. Radioteleskop byl uveden do ostrého provozu teprve nedávno.

Stručné představení jednotlivých organizací

vlajky_gtc

Kanárský astrofyzikální institut (Instituto de Astrofísica de Canarias – IAC)

IAC byl založen na Kanárských ostrovech koncem 70. let minulého století. Na ostrovech se nachází na třech místech. Prvním z nich je administrativní centrum ve městě La Laguna (ostrov Tenerife). Dalekohledy jsou umístěny na Observatorio del Teide (ostrov Tenerife) a Observatorio del Roque de los Muchahos (ostrov La Palma). Své přístroje má na obou observatořích 17 států. Díky tomu si Kanárské ostrovy vysloužily přezdívku Severní evropská observatoř. Mimořádně kvalitní pozorovací podmínky, špičkové dalekohledy a rozsáhlé mezinárodní zapojení dělají z IAC jednu ze tří největších astronomických observatoří světa. Více na stránkách IAC: www.iac.es a v minulém díle.

Astronomický ústav, Mexická národní autonomní univerzita (Instituto de Astronomía, Universidad Nacional Autónoma de México – IA UNAM)

Astronomický ústav (IA) je součástí Mexické národní autonomní univerzity (UNAM), která je se svými 400 000 studenty jednou z největších na světě. IA sídlí v hlavním městě, ale dalekohledy má především na Národní astronomické observatoři (Observatorio Astronómico Nacional, San Pedro Mártir), která se nachází ve výšce 2 830 metrů nad mořem v mexické části Kalifornie. Dominantou observatoře je dalekohled o průměru 2,1 m postavený koncem 70. let minulého století. Další informace na stránkách IA-UNAM.

Národní ústav pro astrofyziku, optiku a elektroniku (Instituto Nacional de Astrofísica, Óptica y Electrónica – INAOE)

Nachází se ve městě Tonantzintla (stát Puebla) asi dvě hodiny od hlavního města. INAOE zaměstnává na 100 vědeckých pracovníků a byl založen v roce 1971. Nejvýznamnějším počinem je už zmíněný radioteleskop GTM. Více na webu: http://www.inaoep.mx

Floridská univerzita (University of Florida)

Floridská univerzita byla založena v roce 1853 ve městě Gainesville. Na univerzitě studuje více než 50 000 studentů. Stránky univerzity:

Stopy GTC v České republice

V České republice a v dalších státech světa se letos koná při příležitosti Mezinárodního roku astronomie putovní výstava Vesmír – dobrodružství objevů. Výstava byla k vidění u Národního divadla v Praze, v Brně a nyní je do konce srpna v Ostravě na Masarykově náměstí. Jeden ze dvou autorů výstavy je zaměstnancem INAOE. Kromě toho výstavu pořádají nebo podporují všechny organizace, pracující na GTC, vyjímaje Floridské univerzity.

Kromě Ostravy je výstava umístěna už jen ve Španělsku, Mexiku, Guatemale a Argentině. Podrobnosti o výstavě lze nalézt na stránkách jednoho z autorů. Na webu jsou obrázky z výstavy i fotografie z konkrétních expozic ve světě (včetně ČR).

Minulé díly seriálu o Gran Telescopio Canarias => seznam dílů